عنوان : ( بررسی اثربخشی آموزش خودشناسی با رویکرد صدرایی بر هوش معنوی )
نویسندگان: فرشته ظریفیان , محمدسعید عبدخدائی , حمیدرضا آقامحمدیان شعرباف ,چکیده
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش برنامه خودشناسی با رویکرد صدرایی بر افزایش هوش معنوی انجام شد. روش: روش این پژوهش شبه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دختر دانشگاه فردوسی مشهد بود که تعداد 40 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20) نفر و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. به گروه آزمایش شش جلسه آموزش خودشناسی با رویکرد صدرایی ارائه شد و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. ابزار مورداستفاده در مطالعه حاضر پرسشنامهی هوش معنوی سهرابی و ناصری بود که در دو مرحله پیش از مداخله و پس از مداخله استفاده شد. تحلیل دادههای پژوهش توسط نرمافزار SPSS-19 و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک و چند متغیری انجام شد. یافتهها: نتایج نشان دهندهی تفاوت معناداری بین گروههای آزمایش و کنترل بود. نتایج نشان داد که آموزش خودشناسی با رویکرد ملاصدرا منجر به ارتقای هوش معنوی دانشجویان دختر دانشگاه فردوسی گردید.
کلمات کلیدی
خودشناسی رویکرد صدرایی برنامه آموزشی هوش معنوی@article{paperid:1092615,
author = {ظریفیان, فرشته and عبدخدائی, محمدسعید and آقامحمدیان شعرباف, حمیدرضا},
title = {بررسی اثربخشی آموزش خودشناسی با رویکرد صدرایی بر هوش معنوی},
journal = {پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره},
year = {2022},
volume = {12},
number = {2},
month = {November},
issn = {2251-6352},
pages = {6--24},
numpages = {18},
keywords = {خودشناسی رویکرد صدرایی برنامه آموزشی هوش معنوی},
}
%0 Journal Article
%T بررسی اثربخشی آموزش خودشناسی با رویکرد صدرایی بر هوش معنوی
%A ظریفیان, فرشته
%A عبدخدائی, محمدسعید
%A آقامحمدیان شعرباف, حمیدرضا
%J پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره
%@ 2251-6352
%D 2022