پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره, دوره (12), شماره (2), سال (2022-11) , صفحات (6-24)

عنوان : ( بررسی اثربخشی آموزش خودشناسی با رویکرد صدرایی بر هوش معنوی )

نویسندگان: فرشته ظریفیان , محمدسعید عبدخدائی , حمیدرضا آقامحمدیان شعرباف ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش برنامه خودشناسی با رویکرد صدرایی بر افزایش هوش معنوی انجام شد. روش: روش این پژوهش شبه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دختر دانشگاه فردوسی مشهد بود که تعداد 40 نفر از آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20) نفر و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. به گروه آزمایش شش جلسه آموزش خودشناسی با رویکرد صدرایی ارائه شد و گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکردند. ابزار مورداستفاده در مطالعه حاضر پرسشنامه‌ی هوش معنوی سهرابی و ناصری بود که در دو مرحله پیش از مداخله و پس از مداخله استفاده شد. تحلیل داده‌های پژوهش توسط نرم‌افزار SPSS-19 و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک و چند متغیری انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان دهنده‌ی تفاوت معناداری بین گروه‌های آزمایش و کنترل بود. نتایج نشان داد که آموزش خودشناسی با رویکرد ملاصدرا منجر به ارتقای هوش معنوی دانشجویان دختر دانشگاه فردوسی گردید.

کلمات کلیدی

خودشناسی رویکرد صدرایی برنامه آموزشی هوش معنوی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1092615,
author = {ظریفیان, فرشته and عبدخدائی, محمدسعید and آقامحمدیان شعرباف, حمیدرضا},
title = {بررسی اثربخشی آموزش خودشناسی با رویکرد صدرایی بر هوش معنوی},
journal = {پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره},
year = {2022},
volume = {12},
number = {2},
month = {November},
issn = {2251-6352},
pages = {6--24},
numpages = {18},
keywords = {خودشناسی رویکرد صدرایی برنامه آموزشی هوش معنوی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی اثربخشی آموزش خودشناسی با رویکرد صدرایی بر هوش معنوی
%A ظریفیان, فرشته
%A عبدخدائی, محمدسعید
%A آقامحمدیان شعرباف, حمیدرضا
%J پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره
%@ 2251-6352
%D 2022

[Download]