پنجمین کنگره ملی و بین المللی گل و گیاهان زینتی ایران , 2022-09-13

عنوان : ( باززایی مستقیم باران طلایی (Koelreutaria paniculata) با استفاده از تکنیک لایه نازک سلولی در شرایط درون شیشه ای )

نویسندگان: محمدسجاد کمالی شرودانی , هانیه هادی زاده , هما میرشاهی , لیلا سمیعی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

درخت باران طلایی متعلق به تیره Sapindaceae، یکی از گیاهان با ارزش فضای سبز می باشد. این گیاه به خاطر زیبایی گل، برگ و میوه آن به عنوان درخت زینتی گلدار در مناطق معتدل جهان کشت می شود. در ایران نیز این گیاه به دلیل جذابیت ظاهری و سازگاری مناسب با شرایط آب و هوایی کشور مورد توجه قرار گرفته و به میزان زیادی در مناطق مختلف کشت شده است. روش رایج تکثیر این گیاه به وسیله بذر می باشد اما میزان جوانه زنی بذر باران طلایی به دلیل دارا بودن خفتگی فیزیکی و فیزیولوژیکی پایین است. هدف از انجام این تحقیق افزایش کارایی ازدیاد این گیاه با استفاده از تکنیک لایه نازک سلولی (TCL) در شرایط درون شیشه ای بود. بدین منظور ریزنمونه های TCL از برگ و جوانه لپه ای گیاهچه های باران طلایی که در شرایط درون شیشه ای رشد یافته بودند، تهیه شد و در محیط کشت موراشیگ و اسکوگ (MS) حاوی غلظت های مختلف بنزیل آمینو پورین (BAP) و تیدیازورون (TDZ) کشت شد و پس از دو ماه شاخص های باززایی مستقیم گیاهچه ها مورد ارزیابی قرار گرفت. بیشترین میزان باززایی مستقیم برگ و جوانه لپه ای در محیط های حاویBAP مشاهده شد و ریزنمونه ها در محیط های حاوی TDZ، کالوس تولید نمودند و باززایی مستقیم در آنها مشاهده نشد. بیشترین درصد باززایی مستقیم در ریزنمونه های جوانه (٪۷۲) و بیشترین تعداد شاخساره باززایی شده در ریزنمونه برگ لپه ای (۶۶/۶) در محیط حاوی ۱ میلی گرم بر لیتر BAP بدست آمد که از لحاظ آماری تفاوت معنی داری با محیط حاوی ۲ میلی گرم بر لیتر BAP نداشت. بالاترین میانگین تعداد شاخساره به ازای هر نمونه نیز مربوط به تیماره BAP حاوی ۱ میلی گرم بر لیتر بود. نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از تکنیک TCL برای ازدیاد درون شیشه ای درخت باران طلایی موفقیت آمیز است و باعث افزایش راندمان تکثیر این گیاه می شود.

کلمات کلیدی

, باران طلایی, باززایی مستقیم, پرآوری, ریزازدیادی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1092694,
author = {کمالی شرودانی, محمدسجاد and هادی زاده, هانیه and میرشاهی, هما and سمیعی, لیلا},
title = {باززایی مستقیم باران طلایی (Koelreutaria paniculata) با استفاده از تکنیک لایه نازک سلولی در شرایط درون شیشه ای},
booktitle = {پنجمین کنگره ملی و بین المللی گل و گیاهان زینتی ایران},
year = {2022},
location = {شیراز, ايران},
keywords = {باران طلایی، باززایی مستقیم، پرآوری، ریزازدیادی},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T باززایی مستقیم باران طلایی (Koelreutaria paniculata) با استفاده از تکنیک لایه نازک سلولی در شرایط درون شیشه ای
%A کمالی شرودانی, محمدسجاد
%A هادی زاده, هانیه
%A میرشاهی, هما
%A سمیعی, لیلا
%J پنجمین کنگره ملی و بین المللی گل و گیاهان زینتی ایران
%D 2022

[Download]