پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی, دوره (12), شماره (2), سال (2022-11) , صفحات (121-143)

عنوان : ( شناسایی و رتبه‌بندی موانع کارآفرینی درون‌سازمانی در کتابخانه‌های دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد )

نویسندگان: زینب گلستانی خواه , معصومه تجعفری , محسن نوکاریزی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

قدمه:امروزه کتابخانهها جهت حفظ جایگاه خود و اثرگذاری بهتر در جامعه، نیازمند کارآفرینی درونسازمانی هستند؛ اما نتایج پژوهشها حکایت از وضعیت نامطلوبکارآفرینیدرونسازمانی در کتابخانههادارد. ازاینرو، هدف این پژوهش شناسایی و رتبهبندی موانعکارآفرینیدرونسازمانی درکتابخانههایدانشگاه فردوسی مشهدو دانشگاه علوم پزشکیمشهدبود. روششناسی:پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، پیمایشی بود.جامعه آماری پژوهش، تمامی کتابداران کتابخانههای دانشگاه فردوسی (47نفر) و دانشگاه علوم پزشکی مشهد (45نفر) بودند.حجم نمونه بهروش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شد (هر دانشگاه یک طبقه در نظر گرفته شد). بر اساس فرمول حجم نمونه کوکران، تعداد نمونه دانشگاه فردوسی37نفر و تعداد نمونه دانشگاه علوم پزشکی مشهد30نفر تعیین شد. ابزارگردآوریدادهها،پرسشنامه محققساختهبود (شامل72گویه). پرسشنامه پس از تأیید روایی و پایایی، به اعضای نمونه توزیع شد.دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و بهوسیله نرمافزار اسپیاساس تحلیل گردید. یافتهها:یافتههانشان داد که هر سه دستهموانع ساختاری،رفتاریو زمینهای،موانع کارآفرینیدر کتابخانههایدانشگاه فردوسیو علوم پزشکی مشهد بودندکه مهمترین آنها موانع زمینهای بود و سپس به ترتیب موانع ساختاری و رفتاری قرار داشتند. در کتابخانههای هر دو دانشگاه، مهمترین مانع زمینهای، عوامل اقتصادی؛ مهمترین مانع ساختاری،سیستم حقوق و دستمزد و مهمترین مانع رفتاری، انگیزش کارکنان بود. نتیجه گیری:موانع متعدد داخلی و خارجی برای کارآفرینی درونسازمانی در کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد وجود دارد، اما نکته با اهمیت آن است که ویژگیهای شخصیتی کتابداران و مدیران و همچنین فرهنگ سازمانی که از عوامل مهمی جهت بروز رفتارهای کارآفرینانه در یک سازمان هستند، در این کتابخانهها وضعیت مناسبی دارند و در صورت رفع موانع، امکان بروز فعالیتهای کارآفرینانه در این کتابخانهها بهخوبی میسر خواهد شد.

کلمات کلیدی

, کارآفرینی درون سازمانی, کتابداران, کتابخانه ها, دانشگاه فردوسی مشهد, دانشگاه علوم پزشکی مشهد
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1092760,
author = {گلستانی خواه, زینب and تجعفری, معصومه and نوکاریزی, محسن},
title = {شناسایی و رتبه‌بندی موانع کارآفرینی درون‌سازمانی در کتابخانه‌های دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد},
journal = {پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی},
year = {2022},
volume = {12},
number = {2},
month = {November},
issn = {2251-6344},
pages = {121--143},
numpages = {22},
keywords = {کارآفرینی درون سازمانی، کتابداران، کتابخانه ها، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T شناسایی و رتبه‌بندی موانع کارآفرینی درون‌سازمانی در کتابخانه‌های دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد
%A گلستانی خواه, زینب
%A تجعفری, معصومه
%A نوکاریزی, محسن
%J پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
%@ 2251-6344
%D 2022

[Download]