دومین همایش بین المللی علم اطلاعات جغرافیایی: بنیادها و کاربردهای بین رشته ای , 2021-12-20

عنوان : ( ارزیابی شاخص های RGB پوشش گیاهی حاصل از تصاویر پهپادی به منظور شناسایی تاج پوشش نبکاها: مطالعه موردی بیابان لوت )

نویسندگان: نرجس کنی , سیدرضا حسین زاده , فواد مینائی , مسعود مینائی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

پایش و مدیریت نبکاها به عنوان یکی از اکوسیستم های حساس در مناطق بیابانی از اهمیت خاصی در حفظ سلامت آنها و جلوگیری از بیابان زایی برخوردار است. برای پشتیبانی از این پایش و مدیریت، اطلاعات دقیق از وضعیت پوشش گیاهی نبکاها با قدرت تفکیک فضایی مناسب می تواند بسیار کارگشا باشد. با این حال دشواری انجام برداشت ها و اندازه گیری های میدانی در مناطق کویری می تواند جمع آوری اطلاعات دقیق، بروز و کامل از منطقه را مختل نماید. سنجش از دور و شاخص های پوشش گیاهی مبتنی بر آن چند دهه است که برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. پهپادها می تواند در این زمینه بسیار مفید باشد. پهپادهای از انواع پهپادهایی هستند که می توانند در این زمینه مورد استفاده قرار گیرند. از این رو بهره برداری RGB مجهز به دوربین های می تواند در مدیریت نبکاها بسیار کارگشا باشد. هدف ازاین RGB از این پهپادها و شاخص های پوشش گیاهی مبتنی بر تصاویر می باشد. شاخص های مورد RGB پژوهش شناسایی تاج پوشش نبکاها در بیابان لوت با استفاده از شاخص های پوشش گیاهی که مورد NRI و RBD ،NBI ،MGRVI ،GRRI ،RGBVI ،NGI ،EXG ،GLA استفاده در این پژوهش عبارتند از شاخص ارزیابی قرار گرفتند. کنترل نتایج با استفاده از تشخیص بصری انجام گرفت و رتبه بندی شاخص ها از نظر کیفیت تشخیص تاج NRI و RBD ،NBI ،GRRI و 6) شاخص های MGRVI (5 ،GLA (4 ،RGBVI (3 ،NGI (2 ،EXG ( پوشش به ترتیب 1 به بهترین نحوه تاج پوشش گیاهی نبکاها را مشخص نمود. در نهایت می توان Excess Green Index بودند. به عبارت دیگر روش گفت استفاده از پهپادها و شاخص های پوشش گیاهی به نحو مطلوب و دقیق از قابلیت بهبود فرآیند پایش و مدیریت اکوسیستم های حساس بیابانی مانند نبکاها برخوردارند.

کلمات کلیدی

, شاخص های پوشش گیاهی مرئی, پهپاد, تصاویر باقدرت تفکیک فضایی بالا, کویر لوت, نبکا
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1092794,
author = {کنی, نرجس and حسین زاده, سیدرضا and فواد مینائی and مینائی, مسعود},
title = {ارزیابی شاخص های RGB پوشش گیاهی حاصل از تصاویر پهپادی به منظور شناسایی تاج پوشش نبکاها: مطالعه موردی بیابان لوت},
booktitle = {دومین همایش بین المللی علم اطلاعات جغرافیایی: بنیادها و کاربردهای بین رشته ای},
year = {2021},
location = {مشهد, ايران},
keywords = {شاخص های پوشش گیاهی مرئی، پهپاد، تصاویر باقدرت تفکیک فضایی بالا، کویر لوت، نبکا},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T ارزیابی شاخص های RGB پوشش گیاهی حاصل از تصاویر پهپادی به منظور شناسایی تاج پوشش نبکاها: مطالعه موردی بیابان لوت
%A کنی, نرجس
%A حسین زاده, سیدرضا
%A فواد مینائی
%A مینائی, مسعود
%J دومین همایش بین المللی علم اطلاعات جغرافیایی: بنیادها و کاربردهای بین رشته ای
%D 2021

[Download]