دانش و فناوری هوافضا, دوره (11), شماره (2), سال (2023-1) , صفحات (1-15)

عنوان : ( بررسی اثر محل قرارگیری سامانه کنترلی اسپلیت درگ رادر در طول دهانه بال یک هواپیمای بال‌پرنده بر گشتاورهای گردشی و غلتشی )

نویسندگان: افشین مدنی , محمدحسین مقیمی اسفندابادی , محمدحسن جوارشکیان ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

در این تحقیق با استفاده از روش شبیه‌سازی عددی به بررسی محل قرارگیری سامانه کنترلی اسپلیت درگ در طول دهانه بال پهپاد و اثر آن بر روی ضرایب آئرودینامیکی پرداخته می‌شود. این سامانه کنترلی از دو صفحه بر روی‌هم تشکیل‌شده است که با باز شدن آن، پسای فشاری در یک بال را ایجاد می‌نماید. این سامانه برای ایجاد گشتاور گردشی در هواپیماهای بال پرنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. هواپیماهای بال پرنده به دلیل وجود زاویه عقب‌گرد در بال‌ها و تشکیل گردابه رأس بال در زوایای حمله بالا در این نوع پیکربندی از حساسیت بالایی برای تعیین محل قرارگیری سطوح کنترلی برخوردار است. در اینجا برای نصب و جانمایی سامانه کنترلی اسپلیت درگ، از دیدگاه استاتیکی، نیاز است تا صفحات متحرک اسپلیت درگ در انتهای بال ( نوک بال) نصب گردند، زیرا بیشترین بازوی گشتاوری در این قسمت خواهد بود که سبب تولید بیشترین گشتاور گردشی می‌گردد؛ اما از نظر آئرودینامیکی قرارگیری صفحات سطوح کنترلی در این محدوده به دلیل وجود گردابه رأس بال و گردابه‌های نوک بال، همواره دارای معایبی می‌باشد. از این‌ رو در پژوهش حاضر سعی شد سامانه اسپلیت درگ را در 3 زاویه باز شوندگی مختلف در 3 موقعیت طولی نسبت به نوک بال قرار داده و گشتاورهای حاصله را در زوایای حمله مختلف از 0 تا 12 درجه بررسی نماییم. افزایش ضریب گشتاور گردشی و کاهش ضریب گشتاور غلتشی هدف این پژوهش عنوان می‌شود.

کلمات کلیدی

, پهپاد بال‌پرنده , اسپیلیت درگ رادر, بهینه یابی, شبیه‌سازی عددی, ضرایب آئرودینامیکی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1092902,
author = {مدنی, افشین and مقیمی اسفندابادی, محمدحسین and جوارشکیان, محمدحسن},
title = {بررسی اثر محل قرارگیری سامانه کنترلی اسپلیت درگ رادر در طول دهانه بال یک هواپیمای بال‌پرنده بر گشتاورهای گردشی و غلتشی},
journal = {دانش و فناوری هوافضا},
year = {2023},
volume = {11},
number = {2},
month = {January},
issn = {2645-3622},
pages = {1--15},
numpages = {14},
keywords = {پهپاد بال‌پرنده ،اسپیلیت درگ رادر، بهینه یابی، شبیه‌سازی عددی، ضرایب آئرودینامیکی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی اثر محل قرارگیری سامانه کنترلی اسپلیت درگ رادر در طول دهانه بال یک هواپیمای بال‌پرنده بر گشتاورهای گردشی و غلتشی
%A مدنی, افشین
%A مقیمی اسفندابادی, محمدحسین
%A جوارشکیان, محمدحسن
%J دانش و فناوری هوافضا
%@ 2645-3622
%D 2023

[Download]