مهندسی فناوری اطلاعات مکانی, دوره (10), شماره (3), سال (2023-2) , صفحات (95-119)

عنوان : ( Spatio-temporal analysis of the covid-19 impacts on the using Chicago urban shared bicycles by tensor-based approach )

نویسندگان: مصطفی گلمحمدی , حسین اعتمادفرد , حامد خرقانی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

دوچرخه سواری یک پدیده در حمل و نقل شهری است که در هر لحظه از زمان توانایی تخصیص موقعیت مکانی خاص را دارد. بر این اساس تحلیل مکانی سفرهای صورت گرفته با دوچرخه می تواند با تحلیل زمانی همراه باشد. عموما برای نمایش میزان تغییرات مکانی پدیده، استفاده از محیط GIS پیشنهاد می گردد؛ این درحالی است که جهت اعمال و نمایش تغییرات در طول زمان نیازمند تولید لایه های اطلاعاتی بیشتری خواهد بود. پژوهش حاضر امکان نمایش همزمان اطلاعات مکانی و زمانی را توسط مفهوم و ابزار تنسور میسر می سازد. با بهره گیری از این ابزار توان نمایش و تحلیل حجم بالایی از اطلاعات مکانی با قدرت تفکیک زمانی به سبب نمایش همزمان لایه های اطلاعاتی به وجود می آید. این مطالعه سعی بر آن دارد تحلیل های مکانی و زمانی را به طور هم‌زمان با استفاده از مفهوم تنسور به جهت درک چگونگی درخواست کاربران دوچرخه های اشتراکی شهر شیکاگو در ساعات مختلف از روز را بررسی کند. درواقع پژوهش حاضر به طور همزمان میزان، توزیع مکانی و توزیع زمانی سفرهای دوچرخه اشتراکی را تحلیل می‌نماید. علاوه بر این تعداد سفرهای دوچرخه ای در طول زمان در کنار میزان کاهش و افزایش سفرها از محلات از دید مکانی به صورت مجزا مورد مطالعه قرار می گیرند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که شیوع و گسترش کرونا در ماه آوریل 2020 در شیکاگو منجر به آن شده است که میزان استفاده از دوچرخه های اشتراکی در این شهر نسبت به مدت مشابه در سال 2019، 4/68 درصد کاهش پیدا کند. این میزان در بررسی جزئی تر برای روزهای تعطیل این ماه با 3/64 درصد و در روزهای عادی و غیرتعطیل با 6/72 درصد کاهش همراه بوده است. همچنین در بررسی مکانی نشان داده می شود که در ماه آوریل سال 2020 محلاتی که در مرکز شهر واقع شده اند، بیشترین میزان کاهش در استفاده از دوچرخه های اشتراکی را تجربه می کنند؛ علاوه بر آن پس از گسترش بیماری نیز درخواست استفاده از دوچرخه از مبادی و مقاصد یکسان افزایش پیدا کرده است.

کلمات کلیدی

, کرونا, تنسور, دوچرخه های اشتراکی, آنالیز مکانمند-زمانمند, GIS
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1093021,
author = {گلمحمدی, مصطفی and اعتمادفرد, حسین and خرقانی, حامد},
title = {Spatio-temporal analysis of the covid-19 impacts on the using Chicago urban shared bicycles by tensor-based approach},
journal = {مهندسی فناوری اطلاعات مکانی},
year = {2023},
volume = {10},
number = {3},
month = {February},
issn = {2008-9635},
pages = {95--119},
numpages = {24},
keywords = {کرونا، تنسور، دوچرخه های اشتراکی، آنالیز مکانمند-زمانمند، GIS},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T Spatio-temporal analysis of the covid-19 impacts on the using Chicago urban shared bicycles by tensor-based approach
%A گلمحمدی, مصطفی
%A اعتمادفرد, حسین
%A خرقانی, حامد
%J مهندسی فناوری اطلاعات مکانی
%@ 2008-9635
%D 2023

[Download]