پژوهش های سلولی و مولکولی, دوره (36), شماره (1), سال (2023-4) , صفحات (78-97)

عنوان : ( بررسی فعالیت تثبیت نیتروژن، بیان ژن nifH و رشد در سیانوباکتری Aliinostoc sp.، تحت تاثیرمنابع نیتروژن، فسفر و پتاسیم )

نویسندگان: مریم نبی پور , محمد فارسی , قربانعلی نعمت زاده , امین میرشمسی کاخکی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

سیانوباکتری ها قدیمی ترین فتواتوتروف های اکسیژنی با توزیع اکولوژیکی گسترده بر روی زمین هستند. آنها با اثر بر خصوصیات فیزیکوشیمیایی خاک، موجب افزایش حاصلخیزی آن می شوند. بدلیل مضرات افزایش مصرف کودهای شیمیایی، جستجو برای منابع زیستی که حداقل قسمتی از نیاز محصول را فراهم کند، ضروری است. در این مطالعه با هدف افزایش کارایی کود زیستی سیانوباکتریایی، تاثیر عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم در قالب کودهای اوره، سوپرفسفات و کلرید پتاسیم، بر فعالیت تثبیت نیتروژن اندازه گیری شده بوسیله کروماتوگرافی گازی، بیان ژن nifH و رشد در سیانوباکتری Aliinistoc sp.، بررسی شد. بطور کلی افزایش غلظت منابع نیتروژن و فسفر، رشد و فعالیت تثبیت نیتروژن را کاهش دادند. بیشترین اثر منبع نیتروژن بر میزان فعالیت نیتروژناری بود، بطوریکه در انتهای دوره آزمایشی در مقایسه با ابتدای آن (پیش از تیمار)، میزان فعالیت نیتروژنازی در حضور 10 و 100 میلی گرم در لیتر اوره، بترتیب 50 و 100 درصد کاهش یافت. فسفر اثر قابل توجهی بر رشد نمونه نشان داد و در بیشترین غلظت مورد استفاده از سوپرفسفات (500 میلی گرم در لیتر)، کاهش رشد حدود 80 درصدی مشاهده گردید. از طرف دیگر، پتاسیم بویژه در کمترین غلظت مورد استفاده (125 میلی گرم در لیتر)، موجب افزایش حدود 20 درصدی رشد و افزایش دو برابری فعالیت نیتروژنازی شد. علاوه براین، ارزیابی بیان ژن nifH الگوی فعالیت نیتروژنازی را تایید نمود. در مجموع نتایج این مطالعه بیانگر لزوم توجه به مقدار عناصر مورد استفاده به همراه کود زیستی سیانوباکتریایی می باشد.

کلمات کلیدی

, واژه های کلیدی: سیانوباکتری, کود زیستی, ژن nifH, تثبیت نیتروژن, Real-time RT-PCR
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1093075,
author = {نبی پور, مریم and فارسی, محمد and قربانعلی نعمت زاده and میرشمسی کاخکی, امین},
title = {بررسی فعالیت تثبیت نیتروژن، بیان ژن nifH و رشد در سیانوباکتری Aliinostoc sp.، تحت تاثیرمنابع نیتروژن، فسفر و پتاسیم},
journal = {پژوهش های سلولی و مولکولی},
year = {2023},
volume = {36},
number = {1},
month = {April},
issn = {2383-2746},
pages = {78--97},
numpages = {19},
keywords = {واژه های کلیدی: سیانوباکتری، کود زیستی، ژن nifH، تثبیت نیتروژن، Real-time RT-PCR},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی فعالیت تثبیت نیتروژن، بیان ژن nifH و رشد در سیانوباکتری Aliinostoc sp.، تحت تاثیرمنابع نیتروژن، فسفر و پتاسیم
%A نبی پور, مریم
%A فارسی, محمد
%A قربانعلی نعمت زاده
%A میرشمسی کاخکی, امین
%J پژوهش های سلولی و مولکولی
%@ 2383-2746
%D 2023

[Download]