عنوان : ( رابطه معلم-دانش آموز و درگیری تحصیلی نوجوانان: نقش واسطه ای احساس تعلق به مدرسه )
نویسندگان: زینب رضایی , مریم بردبار , فاطمه زارع زردینی ,چکیده
درگیری تحصیلی یکی از سازه های چندوجهی و موثر بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطهای احساس دانشآموز و درگیری تحصیلی تعلق به مدرسه در ارتباط بین رابطه معلم- انجام گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر مشهد 1401 تشکیل می دادند که 360 نفر )251دختر و 109پسر( از -1400 آنان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند.. ابزار جمعآوری اطالعات شامل پرسشنامههای دانشآموز درگیری تحصیلی ریو )2013 )RAEQ ،پرسشنامه رابطه معلم- IT و پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه بری مواری و زواک )2011 )SR- SSCS بودند. دادههای جمع آوری شده با و همکاران )2004) استفادهروش مدلیابی معادالت ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدل پژوهش از نظر شاخصهای معنیداری و برازش دانشآموز به طور غیر مستقیم از مورد تایید است و متغیر رابطه معلم- طریق احساس تعلق به مدرسه بر درگیری تحصیلی تاثیر دانشآموز بر درگیری >P .)اثر مستقیم رابطه معلم- 0 میگذارد)05/ (. بر این اساس، احساس تعلق به مدرسه P < 0 تحصیلی معنادار نبود)05/ دانشآموز و درگیری تحصیلی میتواند نقش واسطهای بین رابطه معلم - داشته باشد.
کلمات کلیدی
, احساس تعلق به مدرسه, درگیری تحصیلی, رابطه معلم-دانش آموز@article{paperid:1093215,
author = {رضایی, زینب and بردبار, مریم and زارع زردینی, فاطمه},
title = {رابطه معلم-دانش آموز و درگیری تحصیلی نوجوانان: نقش واسطه ای احساس تعلق به مدرسه},
journal = {رویش روان شناسی},
year = {2022},
volume = {11},
number = {9},
month = {December},
issn = {2383-353X},
pages = {45--56},
numpages = {11},
keywords = {احساس تعلق به مدرسه، درگیری تحصیلی، رابطه معلم-دانش آموز},
}
%0 Journal Article
%T رابطه معلم-دانش آموز و درگیری تحصیلی نوجوانان: نقش واسطه ای احساس تعلق به مدرسه
%A رضایی, زینب
%A بردبار, مریم
%A زارع زردینی, فاطمه
%J رویش روان شناسی
%@ 2383-353X
%D 2022