جغرافیای سیاسی, سال (2022-3)

عنوان : ( بررسی تاثیرگرایش‌های محلی ـ طایفه‌‌ای بر انتخابات ملس شورای اسلامی (نمونه پژوهی: دهمین دوره انتخابات در حوزه انتخابیـة مَمَسَنـی) )

نویسندگان: محمدرضا حافظ نیا , هادی اعظمی , وحید صادقی , سیدمحمدحسین حسینی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

بخش عُمده ای از کُنش و مَنش انسان تابع برداشت و ادراک محیطی آنهاست. اشتراک در برداشت از منافع و مصالح گروه به رفتار اجتماعی و سیاسی آنها معنا می بخشد. در این میان، طایفه به عنوان یک واحد زیستی/فرهنگی که منافع و مصالح کلان گروه در قالب آن نمود می یابد به کُنش طایفه گرایانه می انجامد به گونه ای که اعضاء ارزش های مرتبط با نحوه ادراک از مکان و محل زیست را بر ارزش های فراتر از محل یا مرتبط با محل های دیگر ترجیح می دهند. در جغرافیای انتخابات وجود طایفه گرایی ناظر بر اثرگذاری عناصر مکانی در مطلوب های موثر بر رفتار رأی دهندگانِ ساکن محدوده های خاص به عنوان پایگاه رأی آوری است. پژوهش حاضر که ماهیتی کاربردی دارد بر این فرض استوار است که در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گرایش های محلی/طایفه ای مؤثرترین عامل در خلق پایگاه رأی آوری نامزدهای حوزه انتخابیهِ ممسنی بود به گونه ای که، پایگاه رأی آوری نامزدها در این حوزه بیش از آنکه تابع فرآیند کلان دموکراسی باشد، درون مایه ای خویشاوندی و در قالب بازتولید هماوردی های سنتی طایفه ای نمود یافت. داده ها و یافته های مورد نیاز پژوهش حاضر نیز به روش اسنادی (کُتب، نشریات و اینترنت) و میدانی (مشاهده و مصاحبه) گردآوردی شده و با روش -تحقیقِ توصیفی ـ تحلیلی و استفاده از نرم افزار GIS و Excelبه تحلیل و کاوش داده های برگرفته از آمار دوره دهم انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداخته شده است. نتیجه پژوهش نشان داد که خاستگاه آراء زادگاهی و طایفه‌ای نقش مؤثری در رأی‌آوری نامزدهای انتخاباتی دهمین دوره انتخابات حوزه یاد شده داشته است.

کلمات کلیدی

, جغرافیای انتخابات, هویت مکانی, طایفه گرایی و حوزه انتخابیه مَمَسَنی.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1093218,
author = {محمدرضا حافظ نیا and اعظمی, هادی and صادقی, وحید and سیدمحمدحسین حسینی},
title = {بررسی تاثیرگرایش‌های محلی ـ طایفه‌‌ای بر انتخابات ملس شورای اسلامی (نمونه پژوهی: دهمین دوره انتخابات در حوزه انتخابیـة مَمَسَنـی)},
journal = {جغرافیای سیاسی},
year = {2022},
month = {March},
issn = {2476-3144},
keywords = {جغرافیای انتخابات، هویت مکانی، طایفه گرایی و حوزه انتخابیه مَمَسَنی.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی تاثیرگرایش‌های محلی ـ طایفه‌‌ای بر انتخابات ملس شورای اسلامی (نمونه پژوهی: دهمین دوره انتخابات در حوزه انتخابیـة مَمَسَنـی)
%A محمدرضا حافظ نیا
%A اعظمی, هادی
%A صادقی, وحید
%A سیدمحمدحسین حسینی
%J جغرافیای سیاسی
%@ 2476-3144
%D 2022

[Download]