مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی, دوره (7), شماره (4), سال (2023-3) , صفحات (33-57)

عنوان : ( کاربست داستان برای آموزشِ حجاب به دختران دورۀ ابتدایی: مطالعه‎ ارزیابانۀ کیفی )

نویسندگان: محمود سعیدی رضوانی , فاطمه غلامی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف: هدف مطالعۀ حاضر ارزیابی نتیجۀ مطالعۀ کتاب داستان، در آموزش حجاب به دختران مقطع ابتدایی بود. روش: این مطالعۀ‎ ارزیابانه، با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناختی صورت گرفت و با 67 دانش‎آموز دختر 8 الی 11 سال، که به روش «باحداکثر تنوع» از شش استان کشور انتخاب شده بودند، مصاحبه شد. یافته‎های حاصل از مصاحبه از نوع نیمه‎ساختاریافته هدایت‌شده، به روش کدگذاری استراوس و کوربین تحلیل و سطح‎بندی شد. یافته‎ها: یافته‎ها طی سه مرحله کدگذاری، در قالب 851 مفهوم، 54 مقوله، 11 مضمون، در چهار سطح، که برگرفته از مدل ارزشیابی کرک‎پاتریک و معیارهای مطلوبیت محتوا بود، با عناوین واکنش (بررسی جذابیت)، یادگیری (سودمندی دانشی)، درک و آمادگی برای کنش (سودمندی عملی) قرار گرفتند. مضامین تشکیل‎دهندۀ سطح اول شامل «ابراز علاقه به شخصیت‎های داستان»، «ابراز رضایت از عملکرد شخصیت‎های داستان» و «ابراز علاقه ‎به کتاب» گردید. در سطح دوم، دو مضمون «یادگیری حجاب و پیامدهای رعایت و عدم‎رعایت حجاب» و «آموختن سایر نیکی‎های رفتاری»، ارمغان‎دهندۀ وقوع یادگیری بودند. سطح سوم، نشان‎دهندۀ درک مخاطبان از محتوا بود و مضامین «درک دلایل عصبانیت لاله و عدم‎تمایل وی به حجاب»، «درک نادرستی رفتار لاله و تصمیم‎گیری بهتر به‏جای او» و «فهم دلایل پذیرش نهایی حجاب از سوی لاله» در این سطح قرار گرفتند. در نهایت، سه مضمون «تمایل به اقناع لاله در جهت رعایت حجاب»، «مشارکت در تغییر و ادامه دادن داستان در راستای گسترش حجاب» و «تمایل به معرفی کتاب به دیگران» سطح چهارم را شکل دادند. نتیجه‎گیری: براساس نتایج به‎دست‎آمده، در انتقال آموزه‎های ارزشی، دینی و اخلاقی مانند حجاب، استفاده از ابزارهای هنری نظیر کتاب، نتایج مؤثر و ارزشمندی را به‎همراه خواهد داشت.

کلمات کلیدی

, حجاب, داستان, دختران دورۀ ابتدایی, یادگیری, کرک‎پاتریک, معیارهای مطلوبیت محتوا
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1093692,
author = {سعیدی رضوانی, محمود and فاطمه غلامی},
title = {کاربست داستان برای آموزشِ حجاب به دختران دورۀ ابتدایی: مطالعه‎ ارزیابانۀ کیفی},
journal = {مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی},
year = {2023},
volume = {7},
number = {4},
month = {March},
issn = {2588-3151},
pages = {33--57},
numpages = {24},
keywords = {حجاب، داستان، دختران دورۀ ابتدایی، یادگیری، کرک‎پاتریک، معیارهای مطلوبیت محتوا},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T کاربست داستان برای آموزشِ حجاب به دختران دورۀ ابتدایی: مطالعه‎ ارزیابانۀ کیفی
%A سعیدی رضوانی, محمود
%A فاطمه غلامی
%J مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی
%@ 2588-3151
%D 2023

[Download]