عنوان : ( کاربست داستان برای آموزشِ حجاب به دختران دورۀ ابتدایی: مطالعه ارزیابانۀ کیفی )
نویسندگان: محمود سعیدی رضوانی , فاطمه غلامی ,چکیده
هدف: هدف مطالعۀ حاضر ارزیابی نتیجۀ مطالعۀ کتاب داستان، در آموزش حجاب به دختران مقطع ابتدایی بود. روش: این مطالعۀ ارزیابانه، با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناختی صورت گرفت و با 67 دانشآموز دختر 8 الی 11 سال، که به روش «باحداکثر تنوع» از شش استان کشور انتخاب شده بودند، مصاحبه شد. یافتههای حاصل از مصاحبه از نوع نیمهساختاریافته هدایتشده، به روش کدگذاری استراوس و کوربین تحلیل و سطحبندی شد. یافتهها: یافتهها طی سه مرحله کدگذاری، در قالب 851 مفهوم، 54 مقوله، 11 مضمون، در چهار سطح، که برگرفته از مدل ارزشیابی کرکپاتریک و معیارهای مطلوبیت محتوا بود، با عناوین واکنش (بررسی جذابیت)، یادگیری (سودمندی دانشی)، درک و آمادگی برای کنش (سودمندی عملی) قرار گرفتند. مضامین تشکیلدهندۀ سطح اول شامل «ابراز علاقه به شخصیتهای داستان»، «ابراز رضایت از عملکرد شخصیتهای داستان» و «ابراز علاقه به کتاب» گردید. در سطح دوم، دو مضمون «یادگیری حجاب و پیامدهای رعایت و عدمرعایت حجاب» و «آموختن سایر نیکیهای رفتاری»، ارمغاندهندۀ وقوع یادگیری بودند. سطح سوم، نشاندهندۀ درک مخاطبان از محتوا بود و مضامین «درک دلایل عصبانیت لاله و عدمتمایل وی به حجاب»، «درک نادرستی رفتار لاله و تصمیمگیری بهتر بهجای او» و «فهم دلایل پذیرش نهایی حجاب از سوی لاله» در این سطح قرار گرفتند. در نهایت، سه مضمون «تمایل به اقناع لاله در جهت رعایت حجاب»، «مشارکت در تغییر و ادامه دادن داستان در راستای گسترش حجاب» و «تمایل به معرفی کتاب به دیگران» سطح چهارم را شکل دادند. نتیجهگیری: براساس نتایج بهدستآمده، در انتقال آموزههای ارزشی، دینی و اخلاقی مانند حجاب، استفاده از ابزارهای هنری نظیر کتاب، نتایج مؤثر و ارزشمندی را بههمراه خواهد داشت.
کلمات کلیدی
, حجاب, داستان, دختران دورۀ ابتدایی, یادگیری, کرکپاتریک, معیارهای مطلوبیت محتوا@article{paperid:1093692,
author = {سعیدی رضوانی, محمود and فاطمه غلامی},
title = {کاربست داستان برای آموزشِ حجاب به دختران دورۀ ابتدایی: مطالعه ارزیابانۀ کیفی},
journal = {مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی},
year = {2023},
volume = {7},
number = {4},
month = {March},
issn = {2588-3151},
pages = {33--57},
numpages = {24},
keywords = {حجاب، داستان، دختران دورۀ ابتدایی، یادگیری، کرکپاتریک، معیارهای مطلوبیت محتوا},
}
%0 Journal Article
%T کاربست داستان برای آموزشِ حجاب به دختران دورۀ ابتدایی: مطالعه ارزیابانۀ کیفی
%A سعیدی رضوانی, محمود
%A فاطمه غلامی
%J مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی
%@ 2588-3151
%D 2023