عنوان : ( همبستگی تابوهای نسی در فیلمهای کمدی ایرانی و فروش گیشه )
نویسندگان: ساجده عسکری فرسنگی , علی ایزانلو , شهلا شریفی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
نشریهپژوهشهای زبانشناسیسال چهاردهم، شماره اول، شماره ترتیبی62، بهارو تابستان 1041 ص ،111-612تاریخ وصول: 62/14/1044تاریخ اصلاحات: 42/14/1041تاریخ پذیرش: 62/14/1041*دانشجوی کارشناسی ارشد زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی،مشهد، ایرانsajii.askari73@gmail.com**استادیار گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی،مشهد، ایران (نویسنده مسئول)aliizanloo@um.ac.ir***دانشیار گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی،مشهد، ایرانshahlasharifi@hotmail.comThis is an open access article under the CC BY-NC-ND/4.0/ License (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/).https://doi.org/10.22108/jrl.2023.132242.1632مقاله پژوهشیهمبستگی تابوهای جنسی در فیلمهای کمدی ایرانیو فروش گیشه*ساجده عسکری**علی ایزانلو***شهلا شریفیچکیدهبا توجه به نقش مهم سینما در شکلگیری فرهنگ و زبان هر جامعه و همچنین، استقبال زیاد مخاطبان از فیلمهای کمدی، استفاده از تابوها در پرفروشترین فیلمهای کمدی سینمایی میتواند باعث تغییر ارزشهای جامعه شود. بنابراین، بررسی آنها در سینمای کمدی موضوعی مهم در جامعهشناسی زبان است. هدف اول پژوهش حاضر بررسی موضوعات تابوهای جنسی در سینمای کمدی ایران است. بدین منظور با مراجعه به وبگاه cinetmag.comو بررسی فروش گیشه، پرفروشترین فیلمهای کمدی در تهران در بازۀ سالهای 1۸۳6تا 1۸1۳مشخص شدند و در هر سال سه فیلم کمدی که بیشترین میزان فروش در تهران را داشتند انتخاب شدند. پس از مشاهده دقیق 21فیلم ،1442تابوی جنسی کلامی و کنشی استخراج و براساس موضوع به شش طبقۀ اندام جنسی، اعمال جنسی، پوشاک جنسی، شرایط فیزیولوژیک زنانه، بازار جنسی و فحش و اصطلاحات جنسی طبقهبندی شدند. هدف دیگر این پژوهش بررسی همبستگی بین رخداد این تابوها با فروش فیلم بود. تحلیلهای آماری نشان میدهد تابوهای جنسی با فروش فیلم همبستگی مثبت معناداری به میزان 4۸0۳6دارد. همچنین،در بین طبقات مختلف تابوهای جنسی میزان فروش فیلم بهترتیب بیشترین همبستگی را با تابوی اعمال جنسی با شدت 4۸212، اندام جنسی با شدت 4۸۸2۸ ،فحش جنسی با شدت 4۸616، و پوشاک جنسی با شدت 4۸614دارد و با دو گروه شرایط فیزیولوژیکزنانه و بازار جنسی همبستگی منفی به میزان 4۸441-و 4۸422-دارد.
کلمات کلیدی
, تابو, تابوی جنسی, سینما, کمدی, فروش گیشه@article{paperid:1093697,
author = {عسکری فرسنگی, ساجده and ایزانلو, علی and شریفی, شهلا},
title = {همبستگی تابوهای نسی در فیلمهای کمدی ایرانی و فروش گیشه},
journal = {پژوهش های زبان شناسی},
year = {2023},
month = {January},
issn = {2322-3413},
keywords = {تابو، تابوی جنسی، سینما، کمدی، فروش گیشه},
}
%0 Journal Article
%T همبستگی تابوهای نسی در فیلمهای کمدی ایرانی و فروش گیشه
%A عسکری فرسنگی, ساجده
%A ایزانلو, علی
%A شریفی, شهلا
%J پژوهش های زبان شناسی
%@ 2322-3413
%D 2023