کتابداری و اطلاع رسانی, دوره (25), شماره (2), سال (2022-7) , صفحات (62-94)

عنوان : ( ارائه الگوی درس هوشمندی رقابتی برای برنامه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی )

نویسندگان: نرگس اورعی گلمکانی , اعظم صنعت جو , محمدرضا آهنچیان ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف: هدف از انجام این پژوهش ارائه الگویی برای درس هوشمندی رقابتی در برنامه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی بوده است. روش کار: پژوهش حاضر با رویکرد چند روشی و بهره گیری از تحلیل محتوای کمی و پیمایش انجام شد. جامعه اول تولیدات نمایه شده در وب آو ساینس است. سپس در بین کشورهای تولیدکننده آثارعلمی در حوزه علم کتابخانه و اطلاعات نمونه‌گیری هدفمند صورت گرفت و برنامه درسی دانشکده‌ها و یا گروه‌های علم کتابخانه و اطلاعات کشوری که بیشترین تولیدات را داشت تحلیل محتوا شد .پس از تحلیل محتوای برنامه درس هوشمندی رقابتی در پنج دانشگاه الگوی درس تدوین شد. جامعه سوم خبرگان علم اطلاعات و دانش‌شناسی هستند. داده‌های این پژوهش از طریق سیاهه‌وارسی و پرسشنامه به‌دست آمد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که حوزه علم کتابخانه و اطلاعات بیشترین میزان تولیدات را در موضوع هوشمندی رقابتی داشته است. بیشترین تولیدات در 2016 بوده و کشور آمریکا در زمینه این تولیدات پیشتازاست. دانشگاه‌های گرانادا و غرب اوراسیا بیشترین سهم مشارکت و جین و واقان پر تولید بوده‌اند. تولیدات علمی بیشتر مقاله و میزان استناد در 2018 بیشترین بوده است. هوشمندی رقابتی در اکثر دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی علم اطلاعات و کتابداری در کشوری که بیشترین میزان تولیدات علمی را دارد، تدریس می‌شود.الگوی نهایی پس از تایید خبرگان ارائه گردید.نتیجه گیری: فقدان حضور ایران و ایرانیان در عرصه هوشمندی رقابتی در علم اطلاعات و دانش‌شناسی آشکار است.موافقت خبرگان رشته با وجود این درس نشان از علاقمندی آنها به مرز گستری رشته و کسب سهم بیشتر در بازار کار دارد.

کلمات کلیدی

, آموزش , برنامه درسی , کتابداری , هوشمندی رقابتی , علم اطلاعات و دانش شناسی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1093852,
author = {اورعی گلمکانی, نرگس and صنعت جو, اعظم and آهنچیان, محمدرضا},
title = {ارائه الگوی درس هوشمندی رقابتی برای برنامه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی},
journal = {کتابداری و اطلاع رسانی},
year = {2022},
volume = {25},
number = {2},
month = {July},
issn = {1680-9637},
pages = {62--94},
numpages = {32},
keywords = {آموزش ، برنامه درسی ، کتابداری ، هوشمندی رقابتی ، علم اطلاعات و دانش شناسی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T ارائه الگوی درس هوشمندی رقابتی برای برنامه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی
%A اورعی گلمکانی, نرگس
%A صنعت جو, اعظم
%A آهنچیان, محمدرضا
%J کتابداری و اطلاع رسانی
%@ 1680-9637
%D 2022

[Download]