عنوان : ( دلایل، ضرورت و چگونگی ارزشیابی از درس و موانع آن در دانشگاههای ایران )
نویسندگان: مصطفی باقریان فر , احمدرضا نصر اصفهانی , محمدرضا آهنچیان ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
ارزشیابی از درس بهعنوان یکی از ابزارهای بسیار ارزشمند ارتقاء کیفیت تدریس و یادگیری محسوب میشود، زیرا میتواند بازخورد مفیدی برای استادان و دانشگاه در مورد کیفیت عناصر برنامه درسی فراهم سازد. ازاین رو هدف پژوهش حاضر بررسی دلایل، ضرورت و چگونگی ارزشیابی از درس و موانع آن در دانشگاههای ایران است. بدین منظور با 20 نفر از متخصصان و اعضای هیئتعلمی دانشگاههای کشور که در حوزه ارزشیابی و برنامه درسی اهل نظر هستند، مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. مصاحبهها، پس از پیاده شدن، بهصورت مقولهبندی باز تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها حاکی از آن است که ارزشیابی از درس به چهار دلیل انجام و به سه دلیل جانیفتادن فرهنگ صحیح نقد و مطالبه، نگرانی و دلهره برخی از دانشجویان از بازخورد استادان و نگرانی مدیران دانشگاه، دانشکده و گروه و استادان از بازخورد دانشجویان در دانشگاهها انجام نمیشود. یافتهها همچنین نشان داد ارزشیابی از درس میتواند بهوسیله دانشجویان فعلی، دانشآموختگان، همکاران و ذینفعان خارج از دانشگاه و از طریق مشاهده، مصاحبه، رایانهای، پرسشنامه و روشهای خلاقانه انجام شود.
کلمات کلیدی
, آموزش عالی , دانشگاههای ایران , برنامه درسی , ارزشیابی از درس@article{paperid:1093870,
author = {مصطفی باقریان فر and احمدرضا نصر اصفهانی and آهنچیان, محمدرضا},
title = {دلایل، ضرورت و چگونگی ارزشیابی از درس و موانع آن در دانشگاههای ایران},
journal = {مطالعات برنامه درسی آموزش عالی},
year = {2020},
volume = {12},
number = {23},
month = {August},
issn = {2538-2241},
pages = {7--42},
numpages = {35},
keywords = {آموزش عالی ، دانشگاههای ایران ، برنامه درسی ، ارزشیابی از درس},
}
%0 Journal Article
%T دلایل، ضرورت و چگونگی ارزشیابی از درس و موانع آن در دانشگاههای ایران
%A مصطفی باقریان فر
%A احمدرضا نصر اصفهانی
%A آهنچیان, محمدرضا
%J مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
%@ 2538-2241
%D 2020