عنوان : ( شناسایی شاخصهای اهداف مطلوب برای دروس رشتههای علوم انسانی دانشگاهها و میزان توجه به آنها )
نویسندگان: مصطفی باقریان فر , احمدرضا نصر اصفهانی , محمدرضا آهنچیان ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
هدف پژوهش حاضر, شناسایی شاخص های اهداف مطلوب دروس رشته های علوم انسانی دانشگاه ها و میزان توجه به آن هاست. در این پژوهش, از طرح ترکیبی و از نوع اکتشافی متوالی استفاده شد. در بخش کیفی, روش پدیدارشناسی و در بخش کمی, روش توصیفی-پیمایشی به کار رفت. در بخش کیفی با 20 متخصص و از اعضای هییت علمی دانشگاه های کشور و اهل نظر در حوزه اهداف و برنامه درسی, مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. ابزار جمع آوری داده های پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسش نامه مستخرج از بخش کیفی بود. جامعه آماری بخش کمی دانشجویان کارشناسی دانشگاه ها بودند که به روش خوشه ای چندمرحله ای, 360 نفر انتخاب شدند. برای تعیین روایی سوال های مصاحبه و پرسش نامه از روایی صوری و محتوایی و برای برآورد پایایی پرسش نامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل داده های پژوهش در بخش کیفی از روش ساختاری و تفسیری و در بخش کمی از آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شد. طبق یافته های کیفی پژوهش ده شاخص را مصاحبه شوندگان مهم ترین شاخص های اهداف دانستند. طبق یافته های کمی میانگین عمل به شاخص های اهداف برای دروس رشته های علوم انسانی دانشگاه ها نامطلوب بوده, به توجه بیشتری نیاز دارد.
کلمات کلیدی
, هدف, برنامه درسی, رشته های علوم انسانی دانشگاه ها@article{paperid:1093871,
author = {مصطفی باقریان فر and احمدرضا نصر اصفهانی and آهنچیان, محمدرضا},
title = {شناسایی شاخصهای اهداف مطلوب برای دروس رشتههای علوم انسانی دانشگاهها و میزان توجه به آنها},
journal = {پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی},
year = {2021},
volume = {24},
number = {47},
month = {February},
issn = {2676-7503},
pages = {225--254},
numpages = {29},
keywords = {هدف، برنامه درسی، رشته های علوم انسانی دانشگاه ها},
}
%0 Journal Article
%T شناسایی شاخصهای اهداف مطلوب برای دروس رشتههای علوم انسانی دانشگاهها و میزان توجه به آنها
%A مصطفی باقریان فر
%A احمدرضا نصر اصفهانی
%A آهنچیان, محمدرضا
%J پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
%@ 2676-7503
%D 2021