عنوان : ( تربیت اخلاقی و سعادت در نظام آموزشی ایران (مقابلة دیدگاه فارابی، لاک، رورتی) )
نویسندگان: سمانه امینی مشهدی , محمدرضا آهنچیان ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
از جمله قلمروهای معرفتی مربیان- فیلسوفان، حوزة تربیت اخلاقی است که بهمنزلة یک محور اساسی، در مبانی و اصول آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران نیز بر آن تأکید شده است. هدف از ارائة این مقاله بررسی تطبیقی دلالتهای تربیت اخلاقی فارابی و لاک، سازگاری وجوه اشتراک آراء آنها با نظام آموزش و پرورش ایران و تقابل این سازگاری با مفهوم حقیقت نجاتدهنده از منظر رورتی است. نگارندگان این مقاله درصددند با استفاده از روشهای «توصیفی ـ تحلیلی» و «استنتاجی»، ضمن تحلیل و مقایسة دیدگاههای فارابی و لاک دربارة تربیت اخلاقی، میزان سازگاری آراء آنها با مبانی تربیت در سند ملی آموزش و پرورش را بررسی کنند. سپس به مفهوم «حقیقت نجاتدهندة» رورتی در مقابل آراء فارابی و لاک دربارة تربیت اخلاقی توجه شده است. در نهایت، این نتیجه به دست آمده است که میان مفهوم «حقیقت نجاتدهندة» رورتی با دیدگاه فارابی و لاک و نیز هدفهای نظام آموزش و پرورش کشور انطباقی وجود ندارد؛ زیرا رورتی رستگاری انسان را، که همان سعادت واقعی یا حقیقت نجاتدهنده است، انکار میکند.
کلمات کلیدی
, فارابی, لاک, رورتی, تربیت, اخلاق, سعادت, آموزش و پرورش@article{paperid:1093880,
author = {امینی مشهدی, سمانه and آهنچیان, محمدرضا},
title = {تربیت اخلاقی و سعادت در نظام آموزشی ایران (مقابلة دیدگاه فارابی، لاک، رورتی)},
journal = {اسلام و پژوهش های تربیتی},
year = {2014},
volume = {6},
number = {1},
month = {April},
issn = {2008-434X},
pages = {65--80},
numpages = {15},
keywords = {فارابی، لاک، رورتی، تربیت، اخلاق، سعادت، آموزش و پرورش},
}
%0 Journal Article
%T تربیت اخلاقی و سعادت در نظام آموزشی ایران (مقابلة دیدگاه فارابی، لاک، رورتی)
%A امینی مشهدی, سمانه
%A آهنچیان, محمدرضا
%J اسلام و پژوهش های تربیتی
%@ 2008-434X
%D 2014