عنوان : ( شناسایی عوامل مؤثر بر شهرت باشگاههای فوتبال ایران از نظر خبرگان و هواداران با استفاده از روش دلفی فازی )
نویسندگان: محمد دهشتی , سیدمرتضی عظیم زاده , زهرا سادات میرزازاده , حسین علی محمدی ,چکیده
مقدمه و هدف: سازمانها، بالاخص باشگاههای ورزشی در تلاشی بیپایان جهت ارتقای شهرت خود به سر میبرند تا بتوانند به بالندگی رسیده و مسیر موفقیت را بپیمایند. علی رغم وجود تحقیقاتی که در مورد شهرت سازمانی صورت گرفته است هنوز مقیاس جامع و کاملی در این خصوص وجود ندارد از این رو پژوهش حاضر، به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر شهرت باشگاههای فوتبال ایران از نظر خبرگان با استفاده از روش دلفی فازی و تایید آن بر اساس نظر هواداران انجام شد. روششناسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که برای دستیابی به اهداف مورد نظر در دو مرحله مستقل و متوالی انجام گرفت. در مرحله اول با توجه به نظر 25 تن از خبرگان ورزشی و استفاده از روش دلفی فازی دو مرحله ای شاخص های پژوهش شناسایی شدند و در مرحله دوم این شاخص ها در قالب پرسشنامه 5 گزینه ای لیکرت در اختیار 384 نفر از هواداران منتخبی از تیم های لیگ برتر فوتبال در فصل ( 97-96) قرار گرفت. روش نمونه گیری در این تحقیق از نوع در دسترس بود و پرسشنامه های مرحله دوم با استفاده از نرم افزارهای SPSS.v19 و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج تحلیل عامل تاییدی در مرحله دوم تحقیق نشان داد که 9 مؤلفه روابط عمومی (روابط رسانهای و روابط اجتماعی)، هویت و تصویر برند باشگاه، عملکرد تیم، سنت حاکم بر تیم، مسؤولیت اجتماعی تیم، هوادارمحوری تیم، کیفیت مدیریت تیم و سلامت مالی تیم، از لحاظ نظری و عملی، به عنوان مؤلفههای شهرت باشگاهی مورد تأیید هستند. نتیجهگیری: نتایج این تحقیق بر اساس عوامل 9 گانه موثر بر شهرت باشگاهی پیشنهاد می کند که در ارزیابی شهرت سازمانی تیم های لیگ برتر فوتبال باید شاخص های متعدد و چندجانبه ای را مورد توجه قرار داد و از یک رویکرد جامع برای این منظور استفاده کرد.
کلمات کلیدی
شهرت باشگاهی خبرگان هواداران دلفی فازی@article{paperid:1093931,
author = {دهشتی, محمد and عظیم زاده, سیدمرتضی and میرزازاده, زهرا سادات and حسین علی محمدی},
title = {شناسایی عوامل مؤثر بر شهرت باشگاههای فوتبال ایران از نظر خبرگان و هواداران با استفاده از روش دلفی فازی},
journal = {پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی},
year = {2022},
volume = {18},
number = {35},
month = {August},
issn = {5397-2008},
pages = {201--219},
numpages = {18},
keywords = {شهرت باشگاهی خبرگان هواداران دلفی فازی},
}
%0 Journal Article
%T شناسایی عوامل مؤثر بر شهرت باشگاههای فوتبال ایران از نظر خبرگان و هواداران با استفاده از روش دلفی فازی
%A دهشتی, محمد
%A عظیم زاده, سیدمرتضی
%A میرزازاده, زهرا سادات
%A حسین علی محمدی
%J پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
%@ 5397-2008
%D 2022