عنوان : ( بررسی تفاوتهای فردی دانشآموزان از منظر دلالتهای نظری در طراحی برنامهدرسی )
نویسندگان: زهرا اسلامیان , محمود سعیدی رضوانی , مرتضی کرمی , دیوید ایوانس ,چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نظریه های حامی تفاوت های فردی یادگیرندگان در برنامهدرسی به منظور استخراج دلالت های آنها برای عناصر برنامهدرسی صورت پذیرفته است. این پژوهش به شیوه کیفی و با استفاده روش پژوهش نطریه ای انجام شده است و برای این منظور، الگوی برنامهدرسی تار عنکبوتی اَکِر (Akker) به عنوان مبنا در طراحی جهت تعیین ویژگی عناصر برنامهدرسی برگزیده شده است. یافته های پژوهش در بخش اول به معرفی هر نظریه به طور مجزا پرداخته و سپس دلالت های هر نظریه برای طراحی برنامهدرسی ارائه شده است و در بخش دوم دلالت های مشترک حاصل از آنها برای طراحی برنامهدرسی ارائه شده است. نظریه فرهنگی - اجتماعی رشد، نظریه یادگیری در حد تسلط، نظریه هوش های چندگانه، نظریه سبک های شناختی، نظریه سبک های یادگیری و نظریه یادگیری مبتنی بر مغز از مهمترین نظریه های پشتیبان تفاوت های فردی بوده اند که در این پژوهش به آنها پرداخته شده است که از مهمترین دلالت های مشترک این نظریات میتوان چهار اصلِ تنوع و کثرت، شمول و فراگیری، انعطافپذیری و یادگیرنده محوری در برنامهدرسی را بر شمرد که عدالت آموزشی را به دنبال خواهد داشت. از این رو توصیه میشود طراحان و برنامهریزان درسی با استفاده از دستاوردهای غنی و دلالت های تحول آفرینِ چنین نظریه هایی، برای متناسب سازی برنامه های درسی در نظام آموزش و پرورش ایران اقدام نمایند.
کلمات کلیدی
, طراحی برنامهدرسی, تفاوتهای فردی, نظریههای روانشناسی@article{paperid:1094014,
author = {اسلامیان, زهرا and سعیدی رضوانی, محمود and کرمی, مرتضی and دیوید ایوانس},
title = {بررسی تفاوتهای فردی دانشآموزان از منظر دلالتهای نظری در طراحی برنامهدرسی},
journal = {پژوهش های برنامه درسی},
year = {2023},
volume = {12},
number = {2},
month = {March},
issn = {2251-6794},
pages = {28--51},
numpages = {23},
keywords = {طراحی برنامهدرسی، تفاوتهای فردی، نظریههای روانشناسی},
}
%0 Journal Article
%T بررسی تفاوتهای فردی دانشآموزان از منظر دلالتهای نظری در طراحی برنامهدرسی
%A اسلامیان, زهرا
%A سعیدی رضوانی, محمود
%A کرمی, مرتضی
%A دیوید ایوانس
%J پژوهش های برنامه درسی
%@ 2251-6794
%D 2023