عنوان : ( حقوق مصاحبه شوندگان در رسانه های عمومی )
نویسندگان: علیمراد حیدری ,چکیده
بخش مهمی از برنامههای رسانهای، مصاحبههایی است که با اشخاص مختلف، از گروههای مختلف انجام میگیرد. بدون شک، مصاحبهشوندگان از حقوقی برخوردارند که از جانب رسانهها باید رعایت شود. در این مقاله، مهمترین حقوق مصاحبهشوندگان مورد بررسی قرار گرفته است. آزادی در انجام مصاحبه، شامل حق اعلام رضایت در شروع و ادامه مصاحبه؛ رعایت حریم خصوصی مصاحبهشونده در قالب حق افشا نشدن هویت یا پخش نشدن صدا، تصویر و سایر اطلاعات مربوط به هویت؛ حق مالکیت فکری بر مصاحبه در قالب حق فروش محتوای آن، حق اصلاح، سانسور و جلوگیری از پخش قسمتهایی از مصاحبه؛ و در نهایت، بحث استناد قضایی به محتوای مصاحبه ازجمله این حقوق است. البته ضمانت اجرای برخورداری از کلیه این حقوق، «حق اعلام حقوق مصاحبهشونده» است.انتظار میرود، خلأها و نواقصی که از نظر قانونی و همچنین از نظر رویه عملی رسانهای، در رسانههای عمومی وجود دارد با وضع قوانین خاص ناظر بر عملکرد رسانهای و همزمان، پایبندی عملی ارباب رسانهها به موازین دینی و اخلاق حرفهای، تا حدود زیادی کاهش یابد.
کلمات کلیدی
, آزادی مصاحبه, احقاق حق, استناد قضایی, حـریم خـصوصی, مالکیـت معنـوی, شونده@article{paperid:1094106,
author = {حیدری, علیمراد},
title = {حقوق مصاحبه شوندگان در رسانه های عمومی},
journal = {پژوهش های ارتباطی},
year = {2010},
volume = {17/63},
number = {3},
month = {December},
issn = {2538-2977},
pages = {169--195},
numpages = {26},
keywords = {آزادی مصاحبه، احقاق حق، استناد قضایی، حـریم خـصوصی، مالکیـت معنـوی،
شونده},
}
%0 Journal Article
%T حقوق مصاحبه شوندگان در رسانه های عمومی
%A حیدری, علیمراد
%J پژوهش های ارتباطی
%@ 2538-2977
%D 2010