عنوان : ( نقش محوری اطلاعات، ابعاد اطلاع رسانی و توانمندسازهای اطلاعاتی در توسعه کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی، ارائه چارچوب و تجارب )
نویسندگان: اعظم صنعت جو ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
در حوزه اطلاعات و دانش شناسی، حوزه ای انسانی و اجتماعی، یکی از رسالتها و کارکردهای اجتماعی آن، تحقق جامعه اطلاعاتی و دانائی محور است که در آن مسئله یابی، راه حل مسائل و تصمیم گیری مبتنی بر اطلاعات است. بررسی تجربیات کشورهای توسعه یافته حکایت از نقش پررنگ توسعه کسب و کارهای کوچک بر رونق اقتصادی این کشورها دارد و به عنوان عنصر مهم در پیشرفت های اقتصادی- اجتماعی و الگویی موفق برای توانمند سازی علمی و صنعتی شناخته شده است. این کسب وکارها خصوصاً در ایجاد فرصت های شغلی با سرمایه گذاری های کم، توسعه های منطقه ای، توسعه های سازمانی شرکت های متکی بر اصول فناورانه، نوآوری محصولات و ایجاد روش های نوین، اهمیت بسزایی دارند. نگاهی به نظام اقتصادی اجتماعی بسیاری از کشورهای توسعهیافته نشان می دهد که ایجاد و حمایت از کسب و کارهای کوچک به دلایلی نظیر نیاز به سرمایه کم اما پربازده، ایجاد اشتغال، فراهمآوری بستر مناسب برای نوآوری و اختراعات و افزایش صادرات، از اولویت های اساسی در برنامه های توسعه در این کشورها است. توسعه و حفظ کسب و کارهای کوچک متکی بر دانائی است و اطلاعات نقش حیاتی در ایجاد و توسعه آنها دارد. اطلاع وابستکی آنها را می توان از ابعاد شناخت کسب و کار، بازار، رقبا، مصرف کننده، سرمایه، قوانین و مقررات مطرح ساخت که در مقاله حاضر به این ابعاد پرداخته شده است. مراکز اطلاع رسانی و کتابخانه ها که به دلیل موقعیت محلی، دربرداشتن توانمندسازهایی نظیر ابزارهای مبتنی بر فناوریهای اطلاعاتی، کتابداران، منابع اطلاعاتی گزینش شده، قابلیتهای فضای سازنده بودن و شناسایی و دسترس پذیری به اطلاعات مناسب، جایگاه مهمی در ایجاد، توسعه و حفظ فعالیتهای اقتصادی نظیر کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی دارند، ارتباط مستقیمی با رونق کسب و کارها دارند. با شناسایی نیازمندیهای کسب و کاری محلی و توانائیهای جامعه خدمتگیر، از یک سو و شناسایی سازمانهای حامی و مرتبط با توسعه کسب و کار، سرمایهگذاران جویای نیروی کار، شرکاء، قوانین و مقرارت، از سوی دیگر، ضمن ارتباط بین این دو وجه، میتوان با ارائه خدمات، منابع، فضا، آموزش و... به خلق ایده و ایجاد و راه اندازی و پایداری کسب و کار و در نتیجه توسعه جامعه کمک کرد. در مقاله حاضر اثربخشی کتابخانه ها به عنوان مرکز دسترسی به منابع اطلاعاتی موثق ساماندهی و گزینش شده و مرکز تبادل اطلاعات، تعامل و گفتگو، یادگیری و فضا سازنده بودن تشریح شده است.
کلمات کلیدی
, توانمندی اطلاعاتی, اطلاعات, کارآفرینی, کسب و کار کوچک@inproceedings{paperid:1094120,
author = {صنعت جو, اعظم},
title = {نقش محوری اطلاعات، ابعاد اطلاع رسانی و توانمندسازهای اطلاعاتی در توسعه کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی، ارائه چارچوب و تجارب},
booktitle = {نوآوری در علوم انسانی و اجتماعی},
year = {2023},
location = {کاشان, ايران},
keywords = {توانمندی اطلاعاتی، اطلاعات، کارآفرینی، کسب و کار کوچک},
}
%0 Conference Proceedings
%T نقش محوری اطلاعات، ابعاد اطلاع رسانی و توانمندسازهای اطلاعاتی در توسعه کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی، ارائه چارچوب و تجارب
%A صنعت جو, اعظم
%J نوآوری در علوم انسانی و اجتماعی
%D 2023