پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی, دوره (12), شماره (25), سال (2023-4) , صفحات (139-158)

عنوان : ( ارزشیابی برنامه درسی انقلاب اسلامی: گذر از رویکرد منفعلانه ناکام موجود به رویکرد گفتمان‌سازانه )

نویسندگان: حمیده پاک مهر , مقصود امین خندقی , سیدجواد قندیلی , محمود سعیدی رضوانی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی از برنامه درسی درس انقلاب اسلامی صورت گرفت. روش مطالعه توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه‌های پیام نور، آزاد اسلامی و علمی-کاربردی واحد بافق بودند که درس انقلاب اسلامی را انتخاب واحد نموده و در کلاس این درس حضور داشته‌اند (مجموعاً 151 نفر). تمامی دانشجویان مذکور به صورت سرشماری در پژوهش شرکت و پرسش‌نامه مربوطه را قبل از برگزاری جلسه امتحان پایان ترم تکمیل نمودند. به منظور ارزیابی دانشجویان از برنامه درسی انقلاب اسلامی، پرسش‌نامه محقق ساخته با 5 مؤلفه تدوین شد. روایی با استفاده از نظر متخصصان احراز و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ برای مولفه‌ها و کل پرسش‌نامه بین 73/0 تا 88/0 محاسبه گردید. یافته‌ها نشان داد برنامه درسی انقلاب اسلامی از منظر دانشجویان در هیچ‌یک از مؤلفه‌های هدف، محتوای کتاب درسی، تدریس و فعالیت‌های یادگیری، منبع و شیوه ارزشیابی در حد مورد انتظاری قرار ندارد (05/0p>). به علاوه بین نظرات دانشجویان به تفکیک دانشگاه (231/0p=) و جنسیت (247/0p=) در خصوص برنامه درسی انقلاب اسلامی تفاوت معناداری وجود نداشت. با توجه به نقش غیرقابل‌انکار برنامه درسی انقلاب اسلامی به عنوان انتقال‌دهنده ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب و فراهم‌کننده زمینه‌ای در راستای آگاه‌سازی دانشجویان با مشکلات پیش‌روی نظام جمهوری اسلامی ایران، توسل جستن به رویکرد گفتمان‌سازانه به جهت گذر از وضع ناکام فعلی توصیه می‌گردد.

کلمات کلیدی

, درس انقلاب اسلامی, ارزشیابی, برنامه درسی, رویکرد گفتمان‌سازانه.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1094338,
author = {حمیده پاک مهر and امین خندقی, مقصود and قندیلی, سیدجواد and سعیدی رضوانی, محمود},
title = {ارزشیابی برنامه درسی انقلاب اسلامی: گذر از رویکرد منفعلانه ناکام موجود به رویکرد گفتمان‌سازانه},
journal = {پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی},
year = {2023},
volume = {12},
number = {25},
month = {April},
issn = {9084-2251},
pages = {139--158},
numpages = {19},
keywords = {درس انقلاب اسلامی، ارزشیابی، برنامه درسی، رویکرد گفتمان‌سازانه.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T ارزشیابی برنامه درسی انقلاب اسلامی: گذر از رویکرد منفعلانه ناکام موجود به رویکرد گفتمان‌سازانه
%A حمیده پاک مهر
%A امین خندقی, مقصود
%A قندیلی, سیدجواد
%A سعیدی رضوانی, محمود
%J پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی
%@ 9084-2251
%D 2023

[Download]