عنوان : ( نگاهی تحلیلی انتقادی به برنامه درسی اسلامی صورت گرا )
نویسندگان: فاطمه سادات جعفرنیا , مقصود امین خندقی ,چکیده
در این پژوهش یکی از دیدگاه های برنامه درسی اسلامی که توسط رورنانی هاشیم مطرح شده، توصیف، تحلیل و نقد شده است. در تحلیل اندیشه های او معلوم شد که وی برنامه-درسی را مترادف با سند مکتوب و به مثابه نظام مدنظر داشته و در علم دینی تحت تأثیر اندیشه عطاس، علمی را دینی می داند که از عناصر غربی پاک و با ارزش های اسلامی جایگزین شود. او در برنامه درسی اسلامی بر مشحون کردن اهداف و محتوا از ارزش های اسلامی تأکید ویژه ای دارد. از مهمترین انتقادات به اندیشه های وی، نبود تبیین نظری مبانی فلسفی و روش شناختی، تلقی صورت گرایانه از اسلامی سازی، و غفلت از برنامه درسی به مثابه حوزه مطالعاتی و قبول بسترهای معرفتی موجود غربی برای آن می باشد. از اینرو، نیاز مهم امروز این حوزه، فراتر رفتن از مواجهه منفعلانه است که بنا را بر اقتباس، تهذیب و تکمیل صورت گرایانه دانش غربی موجود قرار می دهند و روی-آوردن به دیدگاه های واکنشی و فراکنشی که در پی ارائه صورت بندی های نظری جدید و توسعه مرزهای دانش برنامه درسی از منظر اسلامی هستند، از ضرورت برخوردار است.
کلمات کلیدی
, برنامه درسی اسلامی, اسلامی سازی, روزنانی هاشیم, نظریه-پردازی, علم دینی, صورت گرا.@article{paperid:1094900,
author = {جعفرنیا, فاطمه سادات and امین خندقی, مقصود},
title = {نگاهی تحلیلی انتقادی به برنامه درسی اسلامی صورت گرا},
journal = {نظریه و عمل در برنامه درسی},
year = {2023},
volume = {21},
number = {11},
month = {July},
issn = {2345-4938},
pages = {453--492},
numpages = {39},
keywords = {برنامه درسی اسلامی، اسلامی سازی، روزنانی هاشیم، نظریه-پردازی، علم دینی، صورت گرا.},
}
%0 Journal Article
%T نگاهی تحلیلی انتقادی به برنامه درسی اسلامی صورت گرا
%A جعفرنیا, فاطمه سادات
%A امین خندقی, مقصود
%J نظریه و عمل در برنامه درسی
%@ 2345-4938
%D 2023