اقتصاد و تجارت نوین, دوره (18), شماره (2), سال (2023-9) , صفحات (27-47)

عنوان : ( بررسی اثرات عضویت در سازمان همکاری های شانگهای بر امکان پذیری ایجاد پیوند تجاری در شبکه تجاری کشورهای پساشوروی ؛ رهیافت مدل گراف تصادفی (ERGM) )

نویسندگان: صالح طاهری , مصطفی کریم زاده , احمد سیفی , سید سعید ملک الساداتی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

امروزه بررسی تجارت بصورت شبکه ای، علاقه بسیاری از محققین را بخود جلب نموده است . این امر مبتنی بر مفهوم گراف و با بکارگیری ابزار گوناگون و استفاده از داده های تجاری گروهی از کشورهای به هم مرتبط در قالب یک شبکه امکانپذیر شده است. کشورهای پساشوروی بعنوان گروهی از کشورها ، هرچند با خاستگاه مشترک، اما با جنبه های متفاوت سیاسی، جغرافیایی، اقتصادی و فرهنگی ، مسیرهای تجاری گوناگونی را در پیش گرفته اند. هدف این مطالعه شناسایی مدل ساختاری شبکه کشورهای پساشوروی و بکارگیری آن در جهت بررسی اثرات عضویت در سازمان همکاری های شانگهای بر ایجاد پیوند تجاری است. در این راستا از مدل گراف های تصادفی نمایی (ERGM) برای تخمین پارامترهای مرتبط با پیکربندی ها و ویژگی های شبکه ای و غیرشبکه ای استفاده می شود. براساس نتایج، مدل ERGM شبکه تجاری کشورهای پساشوروی در مقاطع زمانی مختلف (سالهای 2019،2017 و 2021)ساختار شبکه ای یکسانی دارد و پیکربندی های متعارف شبکه، جزو عناصر اساسی مدل می باشد.علاوه بر این، متغیرهای دربرگیرنده ویژگی های مختص به نود و لبه نیز عملکرد توضیحی مدل را بهبود بخشیده و عضویت در سازمان همکاری های شانگهای ، عاملی بازدارنده در ایجاد پیوند تجاری در شبکه است . با این حال، بررسی تجاری در قالب شبکه دربرگیرنده این توصیه است که برآیند اثرات این عضویت مدنظر قرارگیرد چرا که توافقات ترجیحی علاوه بر اثرات مثبت برای اعضا، متضمن اثرات غیرمستقیم متاثر از این عضویت و از طریق سایر روابط تجاری است.

کلمات کلیدی

, سازمان همکاری های شانگهای , شبکه تجاری, کشورهای پساشوروی, گراف های تصادفی نمایی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1094995,
author = {طاهری, صالح and کریم زاده, مصطفی and سیفی, احمد and ملک الساداتی, سید سعید},
title = {بررسی اثرات عضویت در سازمان همکاری های شانگهای بر امکان پذیری ایجاد پیوند تجاری در شبکه تجاری کشورهای پساشوروی ؛ رهیافت مدل گراف تصادفی (ERGM)},
journal = {اقتصاد و تجارت نوین},
year = {2023},
volume = {18},
number = {2},
month = {September},
issn = {1735-6415},
pages = {27--47},
numpages = {20},
keywords = {سازمان همکاری های شانگهای ،شبکه تجاری،کشورهای پساشوروی، گراف های تصادفی نمایی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی اثرات عضویت در سازمان همکاری های شانگهای بر امکان پذیری ایجاد پیوند تجاری در شبکه تجاری کشورهای پساشوروی ؛ رهیافت مدل گراف تصادفی (ERGM)
%A طاهری, صالح
%A کریم زاده, مصطفی
%A سیفی, احمد
%A ملک الساداتی, سید سعید
%J اقتصاد و تجارت نوین
%@ 1735-6415
%D 2023

[Download]