پژوهشهای نوین روانشناختی, دوره (18), شماره (69), سال (2023-5) , صفحات (177-184)

عنوان : ( مقایسه اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی و خنثی بر نشخوار فکری در افراد مبتلا به اختلال وسواسی جبری )

نویسندگان: فرحناز غفاری , بهرامعلی قنبری هاشم آبادی , معصومه اسلامی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

افزایش ترس از آلودگی که در پی انتشار ویروس کرونا در جهان اتفاق افتاده است تهدیدی برای سلامت روان افراد مبتلا به اختلال وسواسی جبری ایجاد کرده است. هدف پژوهش جاری بررسی اثر آموزش حافظه کاری هیجانی و خنثی بر بهبود نشخوار فکری در مبتلایان به اختلال وسواسی جبری بود. جهت نیل به هدف پژوهش گروه نمونه شامل 42 نفر از افراد مبتلا به اختلال وسواسی جبری با توجه به کسب نمره برش 91 در پرسشنامه اختلال وسواسی جبری ونکوور و مصاحبه بالینی ساختاریافته برای اختلالات روانی محور Ӏ به روش در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی در سه گروه مساوی جایدهی شدند. پیش آزمون و پس آزمون شامل پرسشنامه نشخوار فکری نولن-هوکسما بود و مداخلات مورد استفاده شامل آموزش حافظه‌کاری هیجانی برای گروه اول و آموزش حافظه‌کاری خنثی برای گروه دوم بود که هر کدام به مدت 20 جلسه اجرا شدند و گروه کنترل نیز هیچ مداخله ای دریافت نکرد. نتایج تحلیل آنکوا حاکی از اثربخشی معنادار آموزش حافظه کاری هیجانی و خنثی بر نشخوار فکری افراد مبتلا به اختلال وسواسی جبری بود (01/0>P). همچنین آموزش حافظه‌کاری هیجانی نسبت به آموزش حافظه کاری خنثی به طور معنادار اثربخشی بیشتری بر بهبودی نشخوار فکری داشت (05/0>P). و تحلیل مانکوا نشان داد آموزش‌های حافظه‌کاری بر زیرمقیاس بازتاب اثر معنادار (01/0>P) و بر زیرمقیاس های درفکر فرورفتن و افسردگی اثربخش نبوده است. با توجه به یافته ها می‌توان نتیجهگیری کرد که پردازش‌های هیجانی حافظه‌کاری بیشتر از پردازش‌های خنثی در شکل گیری نشخوار فکری دارای نقش هستند.

کلمات کلیدی

آموزش حافظه کاری محرک‌های هیجانی نشخوار فکری اختلال وسواسی جبری
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1095047,
author = {فرحناز غفاری and قنبری هاشم آبادی, بهرامعلی and معصومه اسلامی},
title = {مقایسه اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی و خنثی بر نشخوار فکری در افراد مبتلا به اختلال وسواسی جبری},
journal = {پژوهشهای نوین روانشناختی},
year = {2023},
volume = {18},
number = {69},
month = {May},
issn = {2322-3340},
pages = {177--184},
numpages = {7},
keywords = {آموزش حافظه کاری محرک‌های هیجانی نشخوار فکری اختلال وسواسی جبری},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T مقایسه اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی و خنثی بر نشخوار فکری در افراد مبتلا به اختلال وسواسی جبری
%A فرحناز غفاری
%A قنبری هاشم آبادی, بهرامعلی
%A معصومه اسلامی
%J پژوهشهای نوین روانشناختی
%@ 2322-3340
%D 2023

[Download]