پژوهش های کیفی در برنامه ریزی درسی, دوره (4), شماره (11), سال (2022-7) , صفحات (21-42)

عنوان : ( قوم نگاری چالش های معلمان غیر بومی در مدارس دارای خرده فرهنگ های بومی )

نویسندگان: شیوا جلایری لایین , حسین جعفری ثانی , غزل جلایری لایین ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

پژوهش حاضر با هدف قوم نگاری چالش های معلمان غیر بومی در مدارس دارای خرده فرهنگ های بومی انجام شده است. تحقیق حاضر از نوع کیفی و قوم نگارانه است.جامعه آماری تحقیق شامل شهرستان چند قومیتی لاین نو است. نمونه آماری به شیوه هدفمند از نوع مطللوب انتخاب شده است. ابزار جمع آوری داده ها مشاهده در میدان تحقیق و مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده است. به منظور دست یافتن به داده های مورد نظر،6 مدرسه دارای خرده فرهنگ های بومی مورد مشاهده نیمه مشارکتی قرار گرفت و با 11 نفر از معلمانی که همکاران غیر بومی داشتند، و نیروهای بومی نیز مصاحبه انجام شد. یافته های حاصل به روش تحلیل محتوای موضوعی تجزیه وتحلیل شدند. برای اعتبار یابی از استراتژی‏هایی چون مشارکت طولانی در میدان مطالعه، استفاده از منابع چندگانه، باز بینی مکرر، توصیف پرمایه ، کد گذار دوم و کنترل اعضاء استفاده‌ شد. نتایج اصلی را می توان در3 مقوله اصلی و 15 زیر مقوله به شرح ذیل طبقه بندی کرد .عدم توانایی ها و قابلیت های معلمان غیر بومی در محیط های بومی(زیر مقولات :شرایط زندگی در محیط های بومی، چالش های مرتبط با ایاب و ذهاب معلمان غیر بومی،چالش های ارتباطی ، انگیزه پایین، ناآشنایی معلمان غیر بومی باآموزش متناسب با فرهنگ ها ،ضعف در مدیریت کلاس و مدرسه، تفاوت فرهنگی و زبانی و عدم درک تنوع فرهنگی)، ارزشهای در فرهنگ بومی و تاثیر آن در نگرش به معلمان غیر بومی(زیر مقولات: هراس از ضعیف شدن و نابودی فرهنگ بومی،تاکید بر تربیت فرزندان به شیوه بومی،تعصب شدید بومیان به حفط ارزش های بومی،حساسیت های بومیان در مورد ادامه تحصیل دختران،اعتماد بومیان به توانمندی های معلمان بومی)، تحولات دهه اخیر در فرهنگ بومیان و تاثیر آن بر نگرش به معلمان غیر بومی (زیر مقولات: افزایش نیروهای باسواد در منطقه و تاکید آنها برحفظ فرهنگ معیار توسط معلمان بومی،گسترش الگو برداری فرزندان بومیان از فرهنگ های برون گروهی و برون مرزی و پیامدهای نامطلوب آن، شکست بومیان در اعتماد به فرهنگ برون گروهی در برخی موارد، هشدارهای فعالان فرهنگی منطقه در جهت حفظ ارزش های بومی از دوره ابتدایی در ده اخیر). نتایج این پژوهش برای شناسایی تفاوت های فرهنگی و احتیاط از بکار گیری معلمان غیر بومی در مناطق دارای خرده فرهنگ های بومی بکار می آید

کلمات کلیدی

, چالش ها, معلمان غیربومی, خرده فرهنگ های بومی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1095050,
author = {شیوا جلایری لایین and جعفری ثانی, حسین and غزل جلایری لایین},
title = {قوم نگاری چالش های معلمان غیر بومی در مدارس دارای خرده فرهنگ های بومی},
journal = {پژوهش های کیفی در برنامه ریزی درسی},
year = {2022},
volume = {4},
number = {11},
month = {July},
issn = {2476-5783},
pages = {21--42},
numpages = {21},
keywords = {چالش ها، معلمان غیربومی، خرده فرهنگ های بومی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T قوم نگاری چالش های معلمان غیر بومی در مدارس دارای خرده فرهنگ های بومی
%A شیوا جلایری لایین
%A جعفری ثانی, حسین
%A غزل جلایری لایین
%J پژوهش های کیفی در برنامه ریزی درسی
%@ 2476-5783
%D 2022

[Download]