عنوان : ( الهیات برنامه درسی: نظرورزی امکان یک دانش )
نویسندگان: مرتضی نقره ای , مقصود امین خندقی ,چکیده
این مطالعه برآمده از پرسشی محوری پیرامون حوزه مطالعات برنامه درسی است: آیا میتوان این حوزه را بهگونهای الهیاتی مطالعه کرد؟ بهعبارتدیگر، آیا میتوان حوزهای تحت عنوان الهیات برنامه درسی را که به مطالعه الهیاتی دانش این رشته بپردازد، ممکن دانست؟ در مطالعه حاضر، این امکان در قالب جستاری نظرورزانه، با نگاهی نسبتاً انتقادی به تاریخ سکولار حوزه مطالعات برنامه درسی و همچنین مطالعات نظری معاصر رشته، موردبررسی قرار گرفت. ضمن اینکه این استدلالهای تاریخی و امکانسنجیهای نظری بر اساس برخی فرضیهها در پیوند با برخی مصادیق مرتبط با چرخشهای الهیاتی معاصر نیز تبیین شد. نتایج نشان میدهند میتوان ادعاهایی را در مورد حوزه مطالعات برنامه درسی بهمنظور آغاز راهی جدید برای مطالعات الهیاتی رشته مطرح کرد: بسیاری از مباحث اساسی و جریان ساز در رشته مطالعات برنامه درسی با ایدههای الهیاتی صاحبنظران آن، گرهخورده است و در وضع موجود نیز این پیوند، در مطالعات نظری معاصر رشته بهوضوح دیده میشود. همچنین، به لحاظ نظری این امکان وجود دارد تا میان پیشفرضهای الهیاتی و مباحث حوزه مطالعات برنامه درسی پیوندی بهمنظور نظرورزی و نظریهپردازی الهیاتی برقرار کرد. این مطلب را، هم پیشفرضهای عام در مورد الهیات برنامه درسی، هم پیشفرضهای خاص در مورد الهیات اسلامی برنامه درسی تأیید میکنند. البته این مطالعه هنوز در ابتدای راه معرفی این قلمرو پژوهشی در ایران و نیازمند تعمیق و تدقیق در مطالعات آتی است.
کلمات کلیدی
, الهیات, مطالعات برنامه درسی, دانش, امکان@article{paperid:1095056,
author = {نقره ای, مرتضی and امین خندقی, مقصود},
title = {الهیات برنامه درسی: نظرورزی امکان یک دانش},
journal = {پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت},
year = {2023},
volume = {12},
number = {2},
month = {March},
issn = {2251-6360},
pages = {56--90},
numpages = {34},
keywords = {الهیات، مطالعات برنامه درسی، دانش، امکان},
}
%0 Journal Article
%T الهیات برنامه درسی: نظرورزی امکان یک دانش
%A نقره ای, مرتضی
%A امین خندقی, مقصود
%J پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت
%@ 2251-6360
%D 2023