عنوان : ( نقدی بر متد کلاسیک (GTM) آموزش زبان عربی در مدارس ایران )
نویسندگان: فاطمه شریف زاده , احمد رضا حیدریان شهری ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
از دیرباز تا کنون، آموزش در مدارس و دانشگاههای ایران بر اساس رابطه یکطرفه معلم و دانشآموز شکل گرفته و دانشآموزان تنها دریافتکننده مطالب معلم هستند در حالیکه ناکارآمدی این رویکرد سالهاست در دنیا روشن شده و کشورهای پیشرفته به سوی رویکردهای دانشآموزمحور رفتهاند. تدریس زبان عربی نیز بعنوان یکی از مواد درسی در مدارس ایران همیشه با تکیه بر روش های سنتی همچون روش مستقیم،روش دستور–ترجمـه، روش خاموش و... صورت می پذیرد،ازاین رو هیچگاه عناصری که امروزه در روش هـای نوین وجود دارند ازقبیل برانگیختن واکنش های ذهن مدرس و زبان آموز به هنگام آمـوزش زبـان عربـی،عناصـرمختلـف یادگیری،ویژگی های طرفین،سخن و موقعیت گفتگو، روند پیشـرفت درسـی و کسـب اطلاعـات توسـط زبان آموز و...موردتوجه صاحب نظران این حوزه قرار نگرفته است.در این مقاله درصـددیم بـا اسـتفاده از روش توصیفی-تحلیلی روش های سنتی تدریس عربی را مورد نقد و بررسی قرارداده و معایب استفاده از آن در مدارس را بیان کنیم. طبق یافته های این پژوهش، استفاده از روش های سنتی در تدریس زبان عربی باعث میشود یادگیری در پایین ترین سطح خود که به خاطر سپردن و حفظ کردن است باقی بماند و دانش آموز هیچگاه قادر به استفاده از آموخته های خود نباشد و تنها به حفظ مفاهیم تئوری بسنده کند.
کلمات کلیدی
, زبان عربی, آموزش عربی, تدریس سنتی, روش تدریسGTM.@inproceedings{paperid:1095249,
author = {شریف زاده, فاطمه and حیدریان شهری, احمد رضا },
title = {نقدی بر متد کلاسیک (GTM) آموزش زبان عربی در مدارس ایران},
booktitle = {همایش بین المللی پژوهش های میان رشته ای در پرتو زبان عربی و جریان های ادبی},
year = {2023},
location = {ايران},
keywords = {زبان عربی،آموزش عربی، تدریس سنتی،روش تدریسGTM.},
}
%0 Conference Proceedings
%T نقدی بر متد کلاسیک (GTM) آموزش زبان عربی در مدارس ایران
%A شریف زاده, فاطمه
%A حیدریان شهری, احمد رضا
%J همایش بین المللی پژوهش های میان رشته ای در پرتو زبان عربی و جریان های ادبی
%D 2023