عنوان : ( طراحی و بهینه سازی فنس روی بال یک مدل هواپیمای لامبدا شکل جهت کاهش ضریب گشتاور غلتشی )
نویسندگان: محمدحسین مقیمی اسفندآبادی , محمدحسن جوارشکیان ,چکیده
پژوهش حاضر، به بررسی تأثیر فنس بال بر گردابه های راس بال و سطوح کنترلی در هواپیمای بال پرنده با استفاده از روش دینامیک سیالات محاسباتی می پردازد. در طراحی و قرار دادن فنس های بال، ابعاد متوسط استخراج شده از گردابه های راس بال در زوایای حمله مختلف به کار گرفته شده است. همچنین، فنس ها با ابعاد مشخص شده در سه ارتفاع و سه موقعیت مختلف در طول بال نصب شده (طول فنس برابر با میانگین طول گردابه در آن قسمت و ارتفاع فنس 30 درصد قطر گردابه آن قسمت است) و در زوایای حمله 7 تا 16 درجه بررسی شدهاند. گام بعدی، طراحی ابعاد فنس به روش بهینه سازی تک هدفه است. هدف دستیابی به بهترین طراحی است که با حداقل زمان و هزینه به یک راه حل بهینه همگرا شود. طراحی فنس ها در سه نقطه بر اساس ابعاد گردابه راس بال با روش دینامیک سیالات محاسباتی انجام می شود. با این حال، تجزیه و تحلیل دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) به زمان محاسباتی زیادی نیاز دارد، برای حل این مشکل، از تابع پایه شبکه عصبی (RBF) و مدل کریجینگ (Kriging) با قرار دادن شرایط اولیه مسئله و نتایج حل دینامیک سیالات محاسباتی در صورت وجود فنس، استفاده شده تا با تعیین مناسب ترین مکان، ضریب گشتاور غلتشی را به حداقل رسانیم.
کلمات کلیدی
, فنس بال, بهینه سازی, شبیه سازی عددی, بال لامبدا, پهپاد, ضرایب آیرودینامیکی@article{paperid:1095277,
author = {مقیمی اسفندآبادی, محمدحسین and جوارشکیان, محمدحسن},
title = {طراحی و بهینه سازی فنس روی بال یک مدل هواپیمای لامبدا شکل جهت کاهش ضریب گشتاور غلتشی},
journal = {فناوری در مهندسی هوافضا},
year = {2023},
volume = {8},
number = {2},
month = {September},
issn = {2676-4254},
pages = {1--11},
numpages = {10},
keywords = {فنس بال، بهینه سازی، شبیه سازی عددی، بال لامبدا، پهپاد، ضرایب آیرودینامیکی},
}
%0 Journal Article
%T طراحی و بهینه سازی فنس روی بال یک مدل هواپیمای لامبدا شکل جهت کاهش ضریب گشتاور غلتشی
%A مقیمی اسفندآبادی, محمدحسین
%A جوارشکیان, محمدحسن
%J فناوری در مهندسی هوافضا
%@ 2676-4254
%D 2023