روستا و توسعه پایدار فضا, دوره (5), شماره (3), سال (2024-8) , صفحات (1-25)

عنوان : ( ارزیابی پایداری مقاصد گردشگری روستایی از دیدگاه جامعه محلی با استفاده از مدل بارومتر (مورد مطالعه: شهرستان نیشابور) )

نویسندگان: زهرا مظفری , مریم قاسمی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

گام برداشتن در مسیر توسعه پایدار گردشگری روستایی نیازمند درک و شناخت جامع از وضعیت و درجه پایداری گردشگری است، مدل بارومتر ابزاری مفید در ایجاد آگاهی از وضعیت پایداری گردشگری است چرا که به برنامه ریزان و سیاست گذاران جهت تغییرات و ظرفیت تحمل پذیری مقاصد گردشگری را نشان می دهد. از این رو پژوهش حاضر به ارزیابی پایداری گردشگری در روستاهای دارای پتانسیل شهرستان نیشابور با استفاده از مدل بارومتر می پردازد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ زمان مقطعی است. گردآوری اطلاعات با استفاده از روش های اسنادی و میدانی بوده است. در این مطالعه 13روستای مقصد گردشگری شهرستان شناسایی و مورد مطالعه قرار گرفت. واحد تحلیل 189 نفر از خانوارهای روستایی است که به صورت تصادفی انتخاب و در کمی نمودن پایداری گردشگری روستایی ذیل سه بعد با 40 شاخص مشارکت نمودند. بر اساس روش بارومتر ارزش پایداری در طیف لیکرت در بعد اجتماعی 2.1 اقتصادی 2.25 و زیست محیطی 2.45 و کمتر از حد متوسط و پایین ارزیابی شده است. همچنین میانگین پایداری گردشگری روستایی در روستاهای مقصد گردشگری 2.68 است. نتایج بارومتر پایداری پرسکات آلن نشان داد امتیاز شاخص رفاه اکوسیستم طبیعی و رفاه انسانی 0.26 می باشد. در واقع از دیدگاه مردم محلی درجه پایداری سیستم پایین بوده و توسعة گردشگری در روستاهای مقصد گردشگری شهرستان در سطح نسبتاً ناپایدار قرار دارند. بـین روسـتاهای مطالعه شده از لحاظ پایداری توسعة گردشگری تفـاوت معنـاداری وجـود دارد. به طوری که روستای بوژان و دیزباد بالا بالاترین درجه پایداری و روستاهای قلعه شیشه و اسحاق آباد از کمترین درجه پایداری برخوردار هستند.

کلمات کلیدی

, پایداری, گردشگری روستایی, بارومتر پایداری, شهرستان نیشابور
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1095354,
author = {مظفری, زهرا and قاسمی, مریم},
title = {ارزیابی پایداری مقاصد گردشگری روستایی از دیدگاه جامعه محلی با استفاده از مدل بارومتر (مورد مطالعه: شهرستان نیشابور)},
journal = {روستا و توسعه پایدار فضا},
year = {2024},
volume = {5},
number = {3},
month = {August},
issn = {۲۷۱۷-۳۵۰X},
pages = {1--25},
numpages = {24},
keywords = {پایداری، گردشگری روستایی، بارومتر پایداری، شهرستان نیشابور},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T ارزیابی پایداری مقاصد گردشگری روستایی از دیدگاه جامعه محلی با استفاده از مدل بارومتر (مورد مطالعه: شهرستان نیشابور)
%A مظفری, زهرا
%A قاسمی, مریم
%J روستا و توسعه پایدار فضا
%@ ۲۷۱۷-۳۵۰X
%D 2024

[Download]