علوم اجتماعی, سال (2023-5)

عنوان : ( تاملی بر نشانه های کالایی شدن امر مقدس با تاکید بر زیارت) )

نویسندگان: زهرا بستان , علی یوسفی , سپیده پارساپژوه ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

تغییرات شتابان جامعه مدرن و تسلط انگیزه‌های سودمدارانه به نگرانی‌های پیرامون از دست‌رفتن اصالت و تقدس امرمقدس دامن زده است. کالایی‌شدن امر مقدس در ایران حوزه‌ای بکر و ناشناخته بوده و بررسی آن هم در سطح ساختاری و هم در سطح تجربه فردی می‌تواند به رفع خلاء های مفهومی و نظری آن کمک کند. هدف نوشتار حاضر بررسی نظام‌مند تعاریف و نشانه‌های کالایی‌شدن امر مقدس در حوزه زیارت از خلال تحقیقات علمی می باشد. این تحقیق از نوع مطالعات ثانویه بوده و با روش مرور نظام‌مند یا سیستماتیک انجام شده است. یافته‌های این مقاله، از گستردگی جغرافیایی، جلوه‌های متعدد و تنوع روشی تحقیقات مذکور درباره موضوع کالایی شدن امر قدسی حکایت دارد. این پژوهش بر مبنای تحقیقات مذکور، نشانه‌های کالایی-شدن را در شش بعد تعریف و طبقه‌بندی می کند که عبارتند از:‌ پولی‌شدن، نمایشی شدن، تسری یافتن، بوروکراتیزه شدن، دیجیتالی‌شدن و ایدئولوژیک شدن. مرورنظام‌مند تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که کالایی‌شدن امرمقدس، دارای وجوه اقتصادی و غیراقتصادی بوده و این دگردیسی بیشتر در قالب فضا و اشیا مذهبی منعکس می شود. با اینحال این تحقیقات چگونگی کالایی‌شدن تجربه زیارت در میان زائران (در قالب اعمال و اجرای مناسک و ارتباط با امر قدسی) و چگونگی همراهی آن با تغییرات سطح کلان و میانه را چندان مورد توجه قرار نداده اند.

کلمات کلیدی

, کالایی‌شدن , امر مقدس , زیارت , عرفی شدن , مرور نظام‌مند
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1095413,
author = {بستان, زهرا and یوسفی, علی and سپیده پارساپژوه},
title = {تاملی بر نشانه های کالایی شدن امر مقدس با تاکید بر زیارت)},
journal = {علوم اجتماعی},
year = {2023},
month = {May},
issn = {2008-1383},
keywords = {کالایی‌شدن ، امر مقدس ، زیارت ، عرفی شدن ، مرور نظام‌مند},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تاملی بر نشانه های کالایی شدن امر مقدس با تاکید بر زیارت)
%A بستان, زهرا
%A یوسفی, علی
%A سپیده پارساپژوه
%J علوم اجتماعی
%@ 2008-1383
%D 2023

[Download]