عنوان : ( بررسی رابطه محیط حامی خودمختاری و هیجانهای پیشرفت مثبت دانشجویان هنر در دوران همهگیری بیماری کووید-19: نقش واسطهای اهداف پیشرفت )
نویسندگان: امانی محمد ال حمد , مریم بردبار , حسین کارشکی , فائزه خانی ,چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان محیط حامی خودمختاری و هیجانهای پیشرفت مثبت در دانشجویان رشته هنر با نقش واسطهای اهداف پیشرفت انجام شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دورة کارشناسی رشته های هنر در دانشگاه هنر نیشابور و دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی مشهد بودند. جهت جمع آوری داده ها، تعداد 320 نفر از دانشجویان به شیوه در دسترس به عنوان اعضای نمونه انتخاب شده و بهصورت آنلاین به پرسشنامه محیط حامی خودمختاری، مقیاس اهداف پیشرفت و پرسشنامه هیجان های پیشرفت پاسخ دادند. به منظور تجزیهوتحلیل داده ها از شاخص-های آمار توصیفی و روش مدل یابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. نتایج حاصل از یافته ها نشان داد که محیط حامی خودمختاری بهصورت مستقیم و نیز به واسطه اهداف پیشرفت، پیش بینی کننده هیجان-های پیشرفت مثبت دانشجویان رشته هنر است. بدین معنا که محیط حامی خودمختاری هم بهصورت مستقیم و هم با بالا بردن اهداف تسلطی و عملکردی-گرایشی و کاهش اهداف عملکردی- اجتنابی، احتمال تجربه هیجان های مثبت را تقویت می کند. بنابراین جهت ایجاد هیجانهای پیشرفت مثبت در دانشجویان هنر، لزوم حمایت از خودمختاری در محیطهای آموزشی آنلاین با توجه به نقشی که در اهداف پیشرفت سازگارانه دارند احساس میشود.
کلمات کلیدی
, اهداف پیشرفت, دانشجویان هنر, محیط حامی خودمختاری, هیجانهای پیشرفت مثبت@article{paperid:1095579,
author = {ال حمد, امانی محمد and بردبار, مریم and کارشکی, حسین and خانی, فائزه},
title = {بررسی رابطه محیط حامی خودمختاری و هیجانهای پیشرفت مثبت دانشجویان هنر در دوران همهگیری بیماری کووید-19: نقش واسطهای اهداف پیشرفت},
journal = {مطالعات آموزش و یادگیری},
year = {2024},
volume = {15},
number = {2},
month = {March},
issn = {2228-5075},
pages = {193--216},
numpages = {23},
keywords = {اهداف پیشرفت، دانشجویان هنر، محیط حامی خودمختاری، هیجانهای پیشرفت مثبت},
}
%0 Journal Article
%T بررسی رابطه محیط حامی خودمختاری و هیجانهای پیشرفت مثبت دانشجویان هنر در دوران همهگیری بیماری کووید-19: نقش واسطهای اهداف پیشرفت
%A ال حمد, امانی محمد
%A بردبار, مریم
%A کارشکی, حسین
%A خانی, فائزه
%J مطالعات آموزش و یادگیری
%@ 2228-5075
%D 2024