عنوان : ( استلزامهای برنامه درسی موسیقی برای نظام آموزش و پرورش همگانی جمهوری اسلامی ایران )
نویسندگان: مصطفی صفاپورقوچانی , بهروز مهرام ,چکیده
هدف این مطالعه؛ شناسایی استلزامهای برنامه درسی موسیقی در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و با اتکاء به اسناد فرادست آموزش و پرورش و مبانی دینی و فلسفی، جامعه شناختی و روان شناختی بود. روش پژوهش به اقتضاء مطالعه؛ چندگانه و از تحلیل سند برای واکاوی اسناد بالادستی، مطالعه تطبیقی کشورهای پیشرو در آموزش و پرورش، مصاحبه پدیدار شناسانه با متخصصان موضوعی و تحلیل محتوای آثار مراجع تقلید و مجتهدین استفاده شد. تحلیل دادهها به روش تحلیل سند کیفی آلسیده، الگوی تطبیقی بردی و کدگذاری های باز و محوری انجام شد. برای اعتبار بخشی به یافتهها از ضریب توافق در کدگذاری، توصیف غنی، کفایت ارجاعی، وارسی دوباره توسط مصاحبه شوندگان و اعتباریابی اجماعی استفاده شد. یافتههای پژوهش در قالب امکان ورود به عرصه برنامه درسی موسیقی؛ استلزامهایی را در ابعاد دینی و فلسفی، روان شناختی و زیستی، جامعه شناختی و سیاسی، و مدیریت و اجرای برنامه درسی حاصل نمود. توجه به این استلزامها؛ چارچوب و پیش زمینهای را برای طراحی برنامه درسی موسیقی در عرصه آموزش و پرورش عمومی کشور ایران فراهم می آورد که در سایه ارزش های دینی و ملی؛ برنامه درسی موسیقی را از عرصهای مغفول خارج می سازد.
کلمات کلیدی
, برنامه درسی موسیقی, آموزش و پرورش, جمهوری اسلامی ایران, استلزام@article{paperid:1095580,
author = {صفاپورقوچانی, مصطفی and مهرام, بهروز},
title = {استلزامهای برنامه درسی موسیقی برای نظام آموزش و پرورش همگانی جمهوری اسلامی ایران},
journal = {پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت},
year = {2024},
volume = {12},
number = {1},
month = {April},
issn = {2251-6360},
pages = {27--52},
numpages = {25},
keywords = {برنامه درسی موسیقی، آموزش و پرورش، جمهوری اسلامی ایران، استلزام},
}
%0 Journal Article
%T استلزامهای برنامه درسی موسیقی برای نظام آموزش و پرورش همگانی جمهوری اسلامی ایران
%A صفاپورقوچانی, مصطفی
%A مهرام, بهروز
%J پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت
%@ 2251-6360
%D 2024