مطالعات مدیریت گردشگری, دوره (16), شماره (55), سال (2021-9) , صفحات (293-318)

عنوان : ( شناسایی عوامل موثر بر ادراک گردشگران روستایی از ریسک مخاطرات محیطی و تاثیر آن بر رفتار سفر گردشگر مطالعه موردی: روستاهای بخش طرقبه، شهرستان بینالود) )

نویسندگان: عطیه گروسی , طاهره صادقلو ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

امروزه گردشگری به عنوان یکی از کارکردهای جدید فضاهای روستایی با مخاطرات و تهدیدات بسیاری برای گردشگران همراه است، که ادارک این مخاطرات میتواند نقش قابل توجهی در تصمیم سفر، آمادگی و واکنش آنها در مواجهه با این مخاطرات ایفا کند. افزایش ادراک خطر جوامع را میتوان اولین و موثرترین گام برای هدایت مطلوب وموفقیت فرایند مدیریت ریسک اجتماعمحور به شمار آورد. در حقیقت ادارک خطر سازهای متشکل از عوامل مختلف شناختی، احساسی و عملکردی است و از ابعاد ذاتی انتخاب مقصد از سوی گردشگر است. بر این اساس، مقالۀ حاضر به بررسی عوامل موثر بر ادراک خطر و تاثیر آن بر تصمیم سفر 30 گردشگر روستایی به روش کیفی پدیدارشناسی و با استفاده از تحلیل مصاحبههای عمیق از جامعه نمونه و محوربندی و تحلیل موضوعی دادههای به دست آمده پرداخته است. براساس نتایج به دست آمده، بیشترین مخاطرات احتمالی درکشده توسط گردشگران در بعد مخاطرات انسانی خطر تصادفات جادهای و در بعد طبیعی سیلاب است. همچنین عوامل موثر بر ادراک خطرات مقاصد از دیدگاه جامعه گردشگران مورد مطالعه، در دو قالب عوامل عینی، نظیر تجربه و مشاهدات و عوامل ذهنی، قابل دستهبندی است. همچنین نتایج نشان میدهد بعد از ادراک خطرِ دو رفتار اجتناب از سفر با تغییر مکان و زمان یا توقف سفر، و رفتار رویارویی با مخاطره با اهرمهایی نظیر تجهیز وسایل و احتیاط و برنامهریزی بیشتر به صورت برابر در نمونه ها انتخاب شده است.

کلمات کلیدی

, گردشگری روستایی, مخاطرات, ادراک خطر, تصویر مقصد, دهستان طرقبه
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1095871,
author = {گروسی, عطیه and صادقلو, طاهره},
title = {شناسایی عوامل موثر بر ادراک گردشگران روستایی از ریسک مخاطرات محیطی و تاثیر آن بر رفتار سفر گردشگر مطالعه موردی: روستاهای بخش طرقبه، شهرستان بینالود)},
journal = {مطالعات مدیریت گردشگری},
year = {2021},
volume = {16},
number = {55},
month = {September},
issn = {2322-3294},
pages = {293--318},
numpages = {25},
keywords = {گردشگری روستایی، مخاطرات، ادراک خطر، تصویر مقصد، دهستان طرقبه},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T شناسایی عوامل موثر بر ادراک گردشگران روستایی از ریسک مخاطرات محیطی و تاثیر آن بر رفتار سفر گردشگر مطالعه موردی: روستاهای بخش طرقبه، شهرستان بینالود)
%A گروسی, عطیه
%A صادقلو, طاهره
%J مطالعات مدیریت گردشگری
%@ 2322-3294
%D 2021

[Download]