عنوان : ( سیستم مدیریت محیط زیستی در بازاریابی هتلهای چهار و پنج ستاره )
نویسندگان: تکتم سالاری , زهرا یاسمنی , مهدی کلاهی ,چکیده
با وجود این که تلاشهایی در جهت کاهش ردپای اکولوژیکی هتلداری صورت میگیرد، اما همچنان تهدیدات در این زمینه ادامه دارد و محیطزیست در معرض آلودگی و آسیب بیشتر قرار دارد. با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر به بررسی جایگاه سیستم مدیریت محیطزیستی در بازاریابی محیطزیستی هتلها میپردازد. جامعه آماری، مدیران هتلهای چهار و پنج ستاره شهر مشهد و روش پژوهش، توصیفی و پیمایشی است. دادهها از طریق پرسشنامه، جمعآوری و با نرمافزار SPSS، تحلیل شدند. بعلاوه، به کمک نرمافزارAMOS ، مدل معادلات ساختاری دادهها استخراج گردید. جهت ارزیابی فرضیههای پژوهش، بهمنظور تعیین وجود یا عدم وجود تأثیر بین متغیرها و برآورد و تعمیم نتایج بهدست آمده از حجم نمونه به جامعه آماری، از مدلهای رگرسیونی ساده، چندگانه و میانجی استفاده شد. نتایج نشان داد اگرچه در بازاریابی هتلهای چهار و پنج ستاره شهر مشهد، محتوای محیطزیستی، برنامهریزیهای محیطزیستی، ورودیها، دستاوردها و فرآیندهای توجه به محیطزیست دارای تاثیر مثبت و معناداری است، اما خروجیهای مبتنی بر سیستم مدیریت محیطزیست در بازاریابی این هتلها تاثیر مثبت و معناداری ندارد. به هر حال، تأثیرگذارترین تا کماهمیتترین عوامل موثر بر سیستم مدیریت محیطزیستی، به ترتیب برنامهریزی، فرایند، ورودی، محتوا، دستاوردها، و در نهایت خروجی بودند. نتایج مدلها نشان داد میتوان سیستم مدیریت محیطزیستی را بر اساس تمام این عوامل پیشبینی نمود.
کلمات کلیدی
, آگاهی محیطزیستی, بازاریابی سبز, بازاریابی محیطزیستی, مدیریت سبز, هتل سبز@article{paperid:1095950,
author = {تکتم سالاری and زهرا یاسمنی and کلاهی, مهدی},
title = {سیستم مدیریت محیط زیستی در بازاریابی هتلهای چهار و پنج ستاره},
journal = {محیط زیست و توسعه},
year = {2023},
volume = {13},
number = {25},
month = {October},
issn = {2008-921X},
pages = {3--16},
numpages = {13},
keywords = {آگاهی محیطزیستی، بازاریابی سبز، بازاریابی محیطزیستی، مدیریت سبز، هتل سبز},
}
%0 Journal Article
%T سیستم مدیریت محیط زیستی در بازاریابی هتلهای چهار و پنج ستاره
%A تکتم سالاری
%A زهرا یاسمنی
%A کلاهی, مهدی
%J محیط زیست و توسعه
%@ 2008-921X
%D 2023