علوم زمین, ( ISI ), دوره (33), شماره (3), سال (2023-9) , صفحات (243-266)

عنوان : ( بررسی زمین‌شناسی، کانی‌شناسی، زمین‌شیمی کانسنگ سولفیدی و کانی گالن در کانسار سرب و روی چاه‌نار، نوب باختر شهرستان بافت (پهنه سنند- سیران) )

نویسندگان: مهدی قربانی ده نوی , آزاده ملکزاده شفارودی , محمدحسن کریم پور ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

کانسار سرب و روی چاه نار در جنوب دشت روتشون (رچان) و 110 کیلومتری جنوب‌باختر شهرستان بافت و در پهنه سنندج- سیرجان واقع شده است. کانی سازی به شکل دیرزادی درون مرمرهای کلسیتی- دولومیتی کمپلکس روتشون تشکیل شده و دارای کنترل ساختاری است. همبرزایی کانیایی شامل گالن و مقادیر کمی پیریت و اسفالریت است و با کانی های باطله کوارتز و مقادیر ناچیزی کلسیت و دولومیت، بافت های رگه- رگچه ای، پرکننده فضای خالی، برشی و پراکنده همراهی می شود. گالن به‌صورت درشت‌بلور و بافت کوبواکتاهدرال و ریزبلور دیده می شود. سیلیسی شدن و کربناتی‌شدن ، مهم‌ترین دگرسانی های سنگ میزبان است. شیمی کانه گالن نشان می دهد که گالن به‌طور نسبی از نقره، آرسنیک، روی و کادمیم غنی و از بیسموت و قلع فقیر است. نسبت Sb/Bi در کانی گالن نزدیک 3 است که شاخصه کانسارهای دما پایین است. نوع سنگ میزبان، دیرزاد و چینه‌کران بودن کانسار، جایگیری رگه های معدنی در گسل های پس از رسوب‌گذاری، بافت و ساخت و نوع کانه ها و کانی های باطله، عدم ارتباط معنی دار کانی سازی با فعالیت های آذرین و شیمی کانی گالن ، بیانگر تشکیل کانسار چاه‌نار در شرایطی مشابه با کانسارهای نوع MVT است، هر چند اختلافاتی را نیز با این رده کانساری دارد.

کلمات کلیدی

, کانسار سرب و روی, زمین شیمی کانسنگ, گالن, چاه نار, سنندج- سیرجان
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1095967,
author = {قربانی ده نوی, مهدی and ملکزاده شفارودی, آزاده and کریم پور, محمدحسن},
title = {بررسی زمین‌شناسی، کانی‌شناسی، زمین‌شیمی کانسنگ سولفیدی و کانی گالن در کانسار سرب و روی چاه‌نار، نوب باختر شهرستان بافت (پهنه سنند- سیران)},
journal = {علوم زمین},
year = {2023},
volume = {33},
number = {3},
month = {September},
issn = {1023-7429},
pages = {243--266},
numpages = {23},
keywords = {کانسار سرب و روی، زمین شیمی کانسنگ، گالن، چاه نار، سنندج- سیرجان},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی زمین‌شناسی، کانی‌شناسی، زمین‌شیمی کانسنگ سولفیدی و کانی گالن در کانسار سرب و روی چاه‌نار، نوب باختر شهرستان بافت (پهنه سنند- سیران)
%A قربانی ده نوی, مهدی
%A ملکزاده شفارودی, آزاده
%A کریم پور, محمدحسن
%J علوم زمین
%@ 1023-7429
%D 2023

[Download]