پژوهش‌نامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان, دوره (25), شماره (1), سال (2023-9) , صفحات (167-198)

عنوان : ( معرّفی بازبینة ابداعی تحلیل آموزش نگارش دانشگاهی بر بنیاد روش تکلیف‌محور (مطالعة موردی: جلد پنجم آموزش نوین زبان فارسی) )

نویسندگان: آرزو امین خندقی , احسان قبول , ادموند هرزیگ , محمد تقوی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

نگارش دانشگاهی برای دانشجویان غیرفارسی‌زبان، مهارتی مهم است و روش تکلیف‌محور یکی از روش‌های کارآمد در آموزش زبان به شمار می‌آید. ازین‌رو بررسی ارزیابی آموزش آن در منابع آموزشی بر اساس ابزارهای علمی و معتبر ضروری است. علیرغم این ضرورت، تاکنون بازبینه‌ای مستقل برای بررسی و تحلیل نقادانة منابع آموزش نگارش دانشگاهی تدوین و طراحی نشده است؛ بنابراین هدف این پژوهش طراحی بازبینه‌ای برای ارزیابی مهارت نگارش دانشگاهی است که در این راستا جلد پنجم مجموعة آموزش نوین زبان فارسی برای این ارزیابی برگزیده شده است. برای دستیابی به این هدف، پس از تبیین نگارش دانشگاهی و اصول روش تکلیف‌محور، برای نخستین بار بازبینه‌ای چندشاخصی شامل اصول کلی روش تکلیف‌محور، چرخةتکلیف، تمرکز بر دستور، ابعاد و ویژگی‌های مختلف تکلیف، انواع تکالیف و استفاده از تکالیف نوشتاری طراحی شد؛ سپس انواع تکالیف جلد پنجم کتاب آموزش نوین زبان فارسی به سه دستة تکالیف مستقیم نگارشی، غیرمستقیم نگارشی و بی‌ارتباط به نگارش تقسیم‌بندی شد و تکالیف مستقیم و غیرمستقیم نگارشی با استفاده از شاخص‌های بازبینة ابداعی تحلیل گردید. دستاورد این پژوهش طراحی و ابداع بازبینة تحلیل آموزش نگارش دانشگاهی بر بنیاد روش تکلیف‌محور بر اساس منابع اصلی این حوزه از دانش آموزش زبان و نیز ارزیابی یکی از کتاب‌های رایج آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان در داخل و خارج از کشور است. بازبینة موردنظر و روش نقد منبع یادشده را می‌توانیم در ارزیابی دیگر کتاب‌های آموزش زبان به کار بندیم. یافته‌های این جستار نشان ‌می‌دهد منبع مورد مطالعه ازنظر مطابقت با روش تکلیف‌محور در سطح متوسط قرار دارد.

کلمات کلیدی

, بازبینه, ارزیابی, نگارش دانشگاهی, آموزش نوین زبان فارسی, روش تکلیف‌محور
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1095985,
author = {امین خندقی, آرزو and قبول, احسان and ادموند هرزیگ and تقوی, محمد},
title = {معرّفی بازبینة ابداعی تحلیل آموزش نگارش دانشگاهی بر بنیاد روش تکلیف‌محور (مطالعة موردی: جلد پنجم آموزش نوین زبان فارسی)},
journal = {پژوهش‌نامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان},
year = {2023},
volume = {25},
number = {1},
month = {September},
issn = {2322-5394},
pages = {167--198},
numpages = {31},
keywords = {بازبینه، ارزیابی، نگارش دانشگاهی، آموزش نوین زبان فارسی، روش تکلیف‌محور},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T معرّفی بازبینة ابداعی تحلیل آموزش نگارش دانشگاهی بر بنیاد روش تکلیف‌محور (مطالعة موردی: جلد پنجم آموزش نوین زبان فارسی)
%A امین خندقی, آرزو
%A قبول, احسان
%A ادموند هرزیگ
%A تقوی, محمد
%J پژوهش‌نامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان
%@ 2322-5394
%D 2023

[Download]