مطالعات آموزش و یادگیری, دوره (15), شماره (2), سال (2024-3) , صفحات (265-286)

عنوان : ( ارتقاء نظریه ‌ذهن و دانش ‌هیجانی کودکان پیش‌دبستانی: متناسب‌سازی و بررسی اثربخشی بسته آموزش واسطه‌گری مادران مبتنی بر رویکرد تحول یکپارچه انسان )

نویسندگان: سعیده جاودانی سمیعی , مریم بردبار , سیدامیر امین یزدی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، متناسب‌سازی و بررسی اثربخشی بسته آموزش واسطه‌گری مادران مبتنی بر رویکرد تحول یکپارچه انسان جهت ارتقاء نظریه ذهن و دانش هیجانی کودکان ‍پیش‌دبستانی بود. روش پژوهش، ‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کودکان پیش‌دبستانی شهر مشهد و مادران آن‌ها در سال تحصیلی 1401-1402 بودند که از میان آن‌ها تعداد 24 کودک (13 دختر و 11 پسر) و مادران آن‌ها به روش در دسترس انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) گمارش شدند. جهت سنجش نظریه ذهن از مجموعه تکالیف نظریه ذهن و جهت سنجش دانش هیجانی از ابزار تطبیق هیجانی استفاده شد. ابتدا بسته آموزش واسطه‌گری مادران از بسته‌های موجود اقتباس و جهت ارتقاء توانایی نظریه ذهن و دانش هیجانی متناسب‌سازی شد، سپس با استفاده از نظر متخصصان و شاخص‌های روایی محتوایی، روایی بسته مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. در نهایت آموزش به صورت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای به گروه آزمایش ارائه شد. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش بسته واسطه‌گری مادران، سبب افزایش توانایی نظریه ذهن و دانش هیجانی کودکان شده است. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، آموزش واسطه‌گری مبتنی بر رویکرد تحول یک‍پارچه انسان به مادران، رویکردی مفید در جهت افزایش‌ توانمندی‎های شناختی و هیجانی کودکان است.

کلمات کلیدی

, دانش هیجانی, رویکرد تحول یک‍پارچه انسان, فرزندپروری, نظریه ذهن, واسطه‌گری مادران
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1096017,
author = {جاودانی سمیعی, سعیده and بردبار, مریم and امین یزدی, سیدامیر},
title = {ارتقاء نظریه ‌ذهن و دانش ‌هیجانی کودکان پیش‌دبستانی: متناسب‌سازی و بررسی اثربخشی بسته آموزش واسطه‌گری مادران مبتنی بر رویکرد تحول یکپارچه انسان},
journal = {مطالعات آموزش و یادگیری},
year = {2024},
volume = {15},
number = {2},
month = {March},
issn = {2228-5075},
pages = {265--286},
numpages = {21},
keywords = {دانش هیجانی، رویکرد تحول یک‍پارچه انسان، فرزندپروری، نظریه ذهن، واسطه‌گری مادران},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T ارتقاء نظریه ‌ذهن و دانش ‌هیجانی کودکان پیش‌دبستانی: متناسب‌سازی و بررسی اثربخشی بسته آموزش واسطه‌گری مادران مبتنی بر رویکرد تحول یکپارچه انسان
%A جاودانی سمیعی, سعیده
%A بردبار, مریم
%A امین یزدی, سیدامیر
%J مطالعات آموزش و یادگیری
%@ 2228-5075
%D 2024

[Download]