عنوان : ( تعیین اثربخشی برنامه والدگری تاملی تطبیق یافته بر تنیدگی مادران مضطرب )
نویسندگان: بهاره انجم شعاع , سیدعلی کیمیایی , پریسا سادات سیدموسوی , حسین کارشکی ,چکیده
ذهنی سازی بعنوان یک توانایی روان شناختی این امکان را فراهم می سازد تا نسبت به حالات ذهنی خود و دیگران آگاهی پیدا کنیم. با توجه به پیوند ذهنی سازی و دلبستگی، مادر از طریق پیوند عاطفی با فرزندش بعنوان یک متخصص ذهنی سازی می تواند این توانایی را در خود و کودکش برای فهم بهتر افکار و احساسات یکدیگر رشد دهد. در حالی که اضطراب مادر می-تواند بر فرایند ذهنیسازی بین او و کودک اثر بگذارد. با وجود اهمیت این ظرفیت در تعاملات مادر-کودک، هیچ پژوهش و مداخله ای بر فرایند ذهنی سازی بین مادر مضطرب و فرزندش نپرداخته است.. تعداد 20 مادر مضطرب با نمونه گیری دردسترس بر اساس ملاک های ورود در طرح آزمایشی (پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل) در 8 جلسه گروهی 5/1 ساعته مورد مداخله قرار گرفتند. هر شرکت کننده پیش و پس از درمان و دوره پیگیری یک-ماهه مورد ارزیابی آزمون های اضطراب، ظرفیت تأملی، رابطه والد-کودک و تنیدگی والدین قرار گرفتند. تحلیل داده ها با روش تحلیل کوواریانس انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که مداخله آموزش والدگری تأملی تطبیق یافته بر افزایش ظرفیت ذهنی سازی مادر، کاهش تنیدگی و بهبود رابطه والد-کودک موثر است اما بر کاهش اضطراب مادر مؤثر نبود. بر این اساس، توانمند-کردن ظرفیت تأملی والدین در کاهش تعارضات فرزندپروری شان تأثیر گذار است.
کلمات کلیدی
, مادران مضطرب, بسته والدگری تأملی و رابطه مادر-کودک@article{paperid:1096068,
author = {انجم شعاع, بهاره and کیمیایی, سیدعلی and پریسا سادات سیدموسوی and کارشکی, حسین},
title = {تعیین اثربخشی برنامه والدگری تاملی تطبیق یافته بر تنیدگی مادران مضطرب},
journal = {علوم روانشناختی},
year = {2024},
volume = {23},
number = {134},
month = {May},
issn = {1735-7462},
pages = {323--338},
numpages = {15},
keywords = {مادران مضطرب، بسته والدگری تأملی و رابطه مادر-کودک},
}
%0 Journal Article
%T تعیین اثربخشی برنامه والدگری تاملی تطبیق یافته بر تنیدگی مادران مضطرب
%A انجم شعاع, بهاره
%A کیمیایی, سیدعلی
%A پریسا سادات سیدموسوی
%A کارشکی, حسین
%J علوم روانشناختی
%@ 1735-7462
%D 2024