پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, دوره (31), شماره (59), سال (2023-9) , صفحات (241-272)

عنوان : ( دلالت‌های تربیتیِ ادوار سه‌گانۀ کودک در متون اسلامی، برای مقطع‌بندی تحصیلی در نظام رسمی آموزش و پرورش )

نویسندگان: رخساره قصوری درگاهی , طاهره جاویدی کلاته جعفرابادی , مجتبی الهی خراسانی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف این مقاله روشن ساختن ابعاد روشی برای بهره برداری از تقسیم دوره‌های هفت ساله در جایگاه مقاطع تحصیلی است. برای این منظور سه دسته روش از یکدیگر متمایز و معرفی شدند که شامل روش‌های متن محور (اشارات تکمیلی تقسیم مراحل و سایر شواهد دینی)، روش‌های زاینده (مقایسه ساحت‌های دو طرف تشابه، روش استنطاق و روش تعیین کلیات و آزادی در جزئیات) و روش‌های تطبیقی ( انطباق جویی و مقایسه با اندیشه‌های متفکران مسلمان و غیرمسلمان و استفاده از آن) هستند. هر گروه از این روش‌ها به ترتیب به نیاز به اطمینان از اصالت دینی تقسیم مراحل آموزشی، نیاز به پاسخگویی در ابهامات و اقتضائات مربوط به شرایط و نیاز به بروزسازی و هماهنگی با اندیشه‌های نوپدید پاسخ می‌دهند. بررسی این روش‌ها نشان می‌دهد گزاره‌های تقسیم هفت ساله دارای قابلیت و ظرفیت قرار گرفتن در جایگاه مقاطع تحصیلی هستند.

کلمات کلیدی

, تقسم مراحل تربمتی ؛ مقاطع تحصملی, ادوار کودکی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1096371,
author = {قصوری درگاهی, رخساره and جاویدی کلاته جعفرابادی, طاهره and مجتبی الهی خراسانی},
title = {دلالت‌های تربیتیِ ادوار سه‌گانۀ کودک در متون اسلامی، برای مقطع‌بندی تحصیلی در نظام رسمی آموزش و پرورش},
journal = {پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی},
year = {2023},
volume = {31},
number = {59},
month = {September},
issn = {2251-6972},
pages = {241--272},
numpages = {31},
keywords = {تقسم مراحل تربمتی ؛ مقاطع تحصملی، ادوار کودکی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T دلالت‌های تربیتیِ ادوار سه‌گانۀ کودک در متون اسلامی، برای مقطع‌بندی تحصیلی در نظام رسمی آموزش و پرورش
%A قصوری درگاهی, رخساره
%A جاویدی کلاته جعفرابادی, طاهره
%A مجتبی الهی خراسانی
%J پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
%@ 2251-6972
%D 2023

[Download]