عنوان : ( دلالتهای تربیتیِ ادوار سهگانۀ کودک در متون اسلامی، برای مقطعبندی تحصیلی در نظام رسمی آموزش و پرورش )
نویسندگان: رخساره قصوری درگاهی , طاهره جاویدی کلاته جعفرابادی , مجتبی الهی خراسانی ,
چکیده
هدف این مقاله روشن ساختن ابعاد روشی برای بهره برداری از تقسیم دورههای هفت ساله در جایگاه مقاطع تحصیلی است. برای این منظور سه دسته روش از یکدیگر متمایز و معرفی شدند که شامل روشهای متن محور (اشارات تکمیلی تقسیم مراحل و سایر شواهد دینی)، روشهای زاینده (مقایسه ساحتهای دو طرف تشابه، روش استنطاق و روش تعیین کلیات و آزادی در جزئیات) و روشهای تطبیقی ( انطباق جویی و مقایسه با اندیشههای متفکران مسلمان و غیرمسلمان و استفاده از آن) هستند. هر گروه از این روشها به ترتیب به نیاز به اطمینان از اصالت دینی تقسیم مراحل آموزشی، نیاز به پاسخگویی در ابهامات و اقتضائات مربوط به شرایط و نیاز به بروزسازی و هماهنگی با اندیشههای نوپدید پاسخ میدهند. بررسی این روشها نشان میدهد گزارههای تقسیم هفت ساله دارای قابلیت و ظرفیت قرار گرفتن در جایگاه مقاطع تحصیلی هستند.
کلمات کلیدی
, تقسم مراحل تربمتی ؛ مقاطع تحصملی, ادوار کودکی@article{paperid:1096371,
author = {قصوری درگاهی, رخساره and جاویدی کلاته جعفرابادی, طاهره and مجتبی الهی خراسانی},
title = {دلالتهای تربیتیِ ادوار سهگانۀ کودک در متون اسلامی، برای مقطعبندی تحصیلی در نظام رسمی آموزش و پرورش},
journal = {پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی},
year = {2023},
volume = {31},
number = {59},
month = {September},
issn = {2251-6972},
pages = {241--272},
numpages = {31},
keywords = {تقسم مراحل تربمتی ؛ مقاطع تحصملی، ادوار کودکی},
}
%0 Journal Article
%T دلالتهای تربیتیِ ادوار سهگانۀ کودک در متون اسلامی، برای مقطعبندی تحصیلی در نظام رسمی آموزش و پرورش
%A قصوری درگاهی, رخساره
%A جاویدی کلاته جعفرابادی, طاهره
%A مجتبی الهی خراسانی
%J پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
%@ 2251-6972
%D 2023