تولید گیاهان زراعی, دوره (8), شماره (3), سال (2015-7) , صفحات (159-182)

عنوان : ( ارزیابی تناسب اراضی شهرستان آق‌قلا (استان گلستان) جهت تولید جو در شرایط دیم با استفاده از سامانه‌ی اطلاعات جغرافیایی(GIS) )

نویسندگان: نیلوفر نصرالهی , حسین کاظمی , بهنام کامکار ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

در این تحقیق به منظور استعدادسنجی اراضی کشاورزی شهرستان آق‌قلا ( استان گلستان) جهت تولید جو دیم، از رهیافت سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده شد. بدین منظور لایه‌های محیطی منطقه مورد مطالعه، جمع‌آوری و نقشه‌های موضوعی مورد نیاز تهیه شد، که شامل 17 نقشه از جمله نقشه شیب، ارتفاع از سطح دریا، بارش سالانه، دمای بیشینه، دمای کمینه، دمای متوسط و برخی عناصر پر مصرف و کم مصرف خاک بود. جهت استخراج اوزان متغیر‌های محیطی از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) کمک گرفته شد. سپس لایه‌های رقومی عوامل محیطی در محیط GIS با اختصاص وزن AHPروی هم‌گذاری و تلفیق شدند. در ادامه انطباق لایه‌ی نهایی با نیازهای بوم-شناختی گیاه مورد نظر صورت گرفت و در چهار طبقه بسیارمستعد، مستعد، نیمه مستعد و نامستعد برای کشت جو دیم پهنه-بندی شد. نتایج نشان داد که به ترتیب 5/27 و 1/32 درصد اراضی کشاورزی این شهرستان برای کشت جو بسیارمستعد و مستعد هستند. مقدار بارش در این پهنه‌ها حدود 400 میلی‌متر و بیشتر از آن بود و همچنین از نظر حاصلخیزی خاک در سطح مطلوبی قرار داشتند. پهنه‌های مستعد بیشتر در قسمت جنوبی شهرستان مشاهده شدند. اراضی نیمه مستعد و غیر مستعد نیز از مرکز تا شمال محدوده زراعی شهرستان قرار گرفتند. از دلایل عدم تطبیق این اراضی با نیازهای محیطی مورد نیاز گیاه جو، میزان اندک بارش و نامناسب بودن برخی متغیر‌های خاک مانند pH و شوری بالا، بافت نامناسب، پتاسیم و کلسیم بالا، فسفر، آهن، و ماده آلی پایین و نیز جهات شیب نامناسب می‌باشد.

کلمات کلیدی

تناسب اراضی جو دیم سامانه‌ی اطلاعات جغرافیایی (GIS) آق‌قلا استان گلستان
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1096393,
author = {نیلوفر نصرالهی and حسین کاظمی and کامکار, بهنام},
title = {ارزیابی تناسب اراضی شهرستان آق‌قلا (استان گلستان) جهت تولید جو در شرایط دیم با استفاده از سامانه‌ی اطلاعات جغرافیایی(GIS)},
journal = {تولید گیاهان زراعی},
year = {2015},
volume = {8},
number = {3},
month = {July},
issn = {2008-739X},
pages = {159--182},
numpages = {23},
keywords = {تناسب اراضی جو دیم سامانه‌ی اطلاعات جغرافیایی (GIS) آق‌قلا استان گلستان},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T ارزیابی تناسب اراضی شهرستان آق‌قلا (استان گلستان) جهت تولید جو در شرایط دیم با استفاده از سامانه‌ی اطلاعات جغرافیایی(GIS)
%A نیلوفر نصرالهی
%A حسین کاظمی
%A کامکار, بهنام
%J تولید گیاهان زراعی
%@ 2008-739X
%D 2015

[Download]