دهمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین المللی برنامه ریزی و مدیریت شهری , 2023-11-15

عنوان : ( ارزیابی خدمات آنلاین ارایه شده توسط سامانه «شهرداری هوشمند مشهد» و مقایسه ویژگیهای آن با معیارهای سامانه جامع الکسا )

نویسندگان: مصطفی امیرفخریان , یاسمن نیک خواه , سارا علی زاده مرادی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

امروزه دستیابی به شهر هوشمند یکی از اهداف مهم مدیریت شهری است. از جمله الزامات این امر، فراهم سازی زمینه دورکاری و ارایه خدمات برخط(آنلاین) به شهروندان از طریق فضای مجازی است. این موضوع در شهرهای بزرگ ضرورت بیشتری دارد. براین اساس مطالعه حاضر اختصاص به بررسی خدمات ارایه شده بصورت برخط به شهروندان از سوی شهر مشهد و ارزیابی ویژگی سایتهای مربوطه از نظر سامانه جامع الکسا است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی و جامعه آماری نیز شامل کلیه خدمات ارایه شده در بستر سایت «شهرداری هوشمند مشهد» شامل 8 خدمت اصلی و 39 سایت در موضوعات مختلف است. متغیرهای تحقیق نیز شامل 5 معیار و 24 متغیر مربوط به ویژگیهای فنی، محتوایی، امنیتی، سامانه موبایل و میزبانی است. همچنین تکنیک مورد استفاده برای تحلیل داده ها، مبتنی بر تحلیل سئو می باشد. برای این منظور هر یک از 39 سایت به تفکیک وارد سامانه الکسا گردید و با توجه به معیارهای یاد شده مورد سنجش قرار گفت. در ادامه نتایج به دست آمده از هر سایت برحسب معیارهای پنجگانه جمعبندی و وضعیت هر یک از سایتها بر حسب خدمات ارایه شده به شهروندان مشخص گردید. نتایج حاکی از آن بود که هیچیک از سایتهای شهرداری هوشمند شهر مشهد شرایط مطلوبی ندارند و تقریبا در وضعیت متوسط قرار دارند. در این میان وضعیت شاخصهای امنیتی سایتها، بهترین وضعیت را نشان می دهد. در مقابل انطباق آنها با سامانه گوشیهای هوشمند، میزبانی و شرایط فنی دارای نامناسب ترین وضعیت است که نیازمند تقویت می‏باشد.

کلمات کلیدی

, شهرداری مشهد, سامانه الکسا, شهر هوشمند, خدمات آنلاین
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1096788,
author = {امیرفخریان, مصطفی and نیک خواه, یاسمن and علی زاده مرادی, سارا},
title = {ارزیابی خدمات آنلاین ارایه شده توسط سامانه «شهرداری هوشمند مشهد» و مقایسه ویژگیهای آن با معیارهای سامانه جامع الکسا},
booktitle = {دهمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین المللی برنامه ریزی و مدیریت شهری},
year = {2023},
location = {مشهد, ايران},
keywords = {شهرداری مشهد، سامانه الکسا، شهر هوشمند، خدمات آنلاین},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T ارزیابی خدمات آنلاین ارایه شده توسط سامانه «شهرداری هوشمند مشهد» و مقایسه ویژگیهای آن با معیارهای سامانه جامع الکسا
%A امیرفخریان, مصطفی
%A نیک خواه, یاسمن
%A علی زاده مرادی, سارا
%J دهمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین المللی برنامه ریزی و مدیریت شهری
%D 2023

[Download]