عنوان : ( ارزیابی و تحلیل جایگاه برندگردشگری استان فارس بر پایه هویت رقابت پذیری ملی )
نویسندگان: براتعلی خاکپور , حامد عباسی , نعمت شاکرمی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
با توجه بهشرایط رقابت � برند سازی پتانسیلهای گردشگری در جهتدهی منابع و جذب سرمایه گذاریهای صنعت توریسم از اهمیت بسزایی برخوردار است و امروزه اکثر کشورها و شهرها با برنامهریزیدراینزمینهسعیدرارزآوریبیشتربااستفادهازاینصنعتسبزهستند. بنابرایندرپژوهشحاضر باتوجهبهپتانسیلهایبالایاستانفارسدرزمینهگردشگریتاریخیدرصددارزیابیازبرندگردشگریاستان فارسبراساسسندتوسعهگردشگریایناستاندرسال 7404وبرپایهرقابتپذیریملیهستیم.روشتحقیق توصیفی- تحلیلیوهدفکاربردیاست.داده هاواطلاعاتموردنیازازمنابعکتابخانهایواسنادی(سندتوسعه صورتپیمای گردشگریاستانفارس)وبه شی(پرسشنامه- آوریمصاحبه)جمع آمدهدست شدهاست.نتایجبه نشانمیدهداستانفارسدرزمینهدوپارامترجذبگردشگروبرندسازیگردشگریبهترتیبباامتیاز 5/9و 9 5از امتیازممکننقشهرقابتی،پایینترازمشهدودرحالترقابتفشردهبااستاناصفهانوبالاترازسایررقبای ملیومنطقه دهدکهمهم ای(خوزستان،یزدوکرمان)قراردارد.نتایجنقشهتناسبینشانمی ترینعواملکلان تأثیرگذاربرتوسعهوبرندسازیگردشگریاستانفارسعبارتانداز؛مدیریتکلانکشور،کمبوداعتبارات، نگاهسیاسیبهگردشگریتاریخیاستانفارس،محدود یت المللیاست.هایبین هایجامعهاسلامیوتحریم ترینقابلیتهمچنینمهم هایاستانفارسکهدارای ویژگی()VIRO 4نادربودن،تکرارناپذیر،غیرقابلتقلیدو باارزشهستندعبارت انداز؛وجودحرمحضرتشاه چراغ،آرامگاهشخصیتهاومفاخرملی،بناهایتاریخی استانفارس؛بنابراینباتوجهبهاینمنابعومتغیرهایکلانتأثیرگذاربربرندسازیگردشگریاستانفارسنقشه تناسبراهبردیترسیمگردیدوراهکارهایمناسبپیشنهادشدهاست.