مطالعات مدیریت گردشگری, دوره (13), شماره (44), سال (2019-2) , صفحات (109-142)

عنوان : ( ارزیابی و تحلیل جایگاه برندگردشگری استان فارس بر پایه هویت رقابت پذیری ملی )

نویسندگان: براتعلی خاکپور , حامد عباسی , نعمت شاکرمی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

با ‌توجه ‌به‌شرایط ‌رقابت � ‌ ‌ برند ‌سازی ‌پتانسیلهای ‌گردشگری در ‌ جهتدهی منابع و جذب ‌ سرمایه ‌ گذاریهای صنعت توریسم از اهمیت بسزایی ‌برخوردار است ‌و ‌امروزه ‌اکثر ‌کشورها ‌و ‌شهرها ‌با‌ ‌ برنامهریزی‌در‌این‌زمینه‌سعی‌در‌ارزآوری‌بیشتر‌با‌استفاده‌از‌این‌صنعت‌سبز‌هستند. بنابراین‌در‌پژوهش‌حاضر‌ ‌ با‌توجه‌به‌پتانسیلهای‌بالای‌استان‌فارس‌درزمینه‌گردشگری‌تاریخی‌درصدد‌ارزیابی‌از‌برند‌گردشگری‌استان‌ فارس‌بر‌اساس‌سند‌توسعه‌گردشگری‌این‌استان‌در‌سال‌ ‌ ‌7404و‌بر‌پایه‌رقابتپذیری‌ملی‌هستیم.‌روش‌تحقیق‌ توصیفی-‌ ‌ تحلیلی‌و‌هدف‌کاربردی‌است.‌داده ‌ ها‌و‌اطلاعات‌موردنیاز‌از‌منابع‌کتابخانهای‌و‌اسنادی(‌سند‌توسعه‌ صورت‌پیمای‌ گردشگری‌استان‌فارس)‌و‌به شی(‌پرسشنامه- ‌آوری‌مصاحبه)‌جمع‌ آمده‌‌دست‌ شده‌است.‌نتایج‌به ‌نشان‌میدهد‌استان‌فارس‌درزمینه‌دو‌پارامتر‌جذب‌گردشگر‌و‌برند‌سازی‌گردشگری‌به‌ترتیب‌با‌امتیاز‌ ‌ 5/9و‌ ‌9 ‌5از‌ ‌ امتیاز‌ممکن‌نقشه‌رقابتی،‌پایینتر‌از‌مشهد‌و‌در‌حالت‌رقابت‌فشرده‌با‌استان‌اصفهان‌و‌بالاتر‌از‌سایر‌رقبای‌ ‌ملی‌و‌منطقه ‌دهد‌که‌مهم‌ ای‌(خوزستان،‌یزد‌و‌کرمان)‌قرار‌دارد.‌نتایج‌نقشه‌تناسبی‌نشان‌می ترین‌عوامل‌کلان‌ ‌ تأثیرگذار‌بر‌توسعه‌و‌برند‌سازی‌گردشگری‌استان‌فارس‌عبارتاند‌از؛‌مدیریت‌کلان‌کشور،‌کمبود‌اعتبارات‌، نگاه‌سیاسی‌به‌گردشگری‌تاریخی‌استان‌فارس،‌محدود ‌ یت المللی‌است‌.‌های‌بین‌ های‌جامعه‌اسلامی‌و‌تحریم ‌ترین‌قابلیت‌همچنین‌مهم های‌استان‌فارس‌که‌دارای‌ ویژگی(‌‌)VIRO 4نادر‌بودن،‌تکرارناپذیر،‌غیرقابل‌تقلید‌و‌ ‌ باارزش‌هستند‌عبارت ‌ اند‌از؛‌وجود‌حرم‌حضرت‌شاه ‌ چراغ،‌آرامگاه‌شخصیتها‌و‌مفاخر‌ملی،‌بناهای‌تاریخی‌ استان‌فارس؛‌بنابراین‌با‌توجه‌به‌این‌منابع‌و‌متغیرهای‌کلان‌تأثیرگذار‌بر‌برند‌سازی‌گردشگری‌استان‌فارس‌نقشه‌ تناسب‌راهبردی‌ترسیم‌گردید‌و‌راهکارهای‌مناسب‌پیشنهادشده‌است.

کلمات کلیدی

, برندسازی, گردشگری, رقابت پذیری, استان فارس
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1096807,
author = {خاکپور, براتعلی and حامد عباسی and نعمت شاکرمی},
title = {ارزیابی و تحلیل جایگاه برندگردشگری استان فارس بر پایه هویت رقابت پذیری ملی},
journal = {مطالعات مدیریت گردشگری},
year = {2019},
volume = {13},
number = {44},
month = {February},
issn = {2322-3294},
pages = {109--142},
numpages = {33},
keywords = {برندسازی، گردشگری، رقابت پذیری، استان فارس},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T ارزیابی و تحلیل جایگاه برندگردشگری استان فارس بر پایه هویت رقابت پذیری ملی
%A خاکپور, براتعلی
%A حامد عباسی
%A نعمت شاکرمی
%J مطالعات مدیریت گردشگری
%@ 2322-3294
%D 2019

[Download]