آموزش و اخلاق در پرستاری, دوره (12), شماره (1), سال (2023-4) , صفحات (46-54)

عنوان : ( چالش های برنامۀ آموزشی دورۀ دستیاری رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد: یک مطالعۀ تحلیل محتوای کیفی )

نویسندگان: سمیه سالاری , علی اکبر امین بیدختی , مرتضی کرمی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مقدمه: چالش­ های آموزشی دورۀ دستیاری می ­تواند، اثرات نامطلوبی در حرفۀ آیندۀ پزشکی و به تبع آن در سلامت افراد جامعه داشته باشد. بهبود کیفیت آموزش بالینی و توسعۀ محیط یادگیری، مستلزم بررسی مستمر وضعیت موجود، شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف است که در این رابطه، دیدگاه دستیاران به عنوان عنصر آموزشی می­ تواند، به بهبود شرایط فعلی کمک کند؛ بنابراین پژوهش حاضر، در جهت بررسی چالش ­های برنامۀ آموزشی دستیاران رادیولوژی علوم پزشکی مشهد، انجام شد. روش کار: این تحقیق از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل محتوا بود. نمونه ­گیری به صورت هدفمند و با شرکت 17 نفر از دستیاران و اساتید رادیولوژی (1398-1399)، انجام شد. روش گردآوری داده ­ها از طریق مصاحبۀ نیمه ساختاریافته، انجام گردید و مصاحبه ­ها تا حد اشباع ادامه یافت. جهت کدگذاری داده ­ها، از نرم افزار MAXQDA10 ، استفاده شد. یافته‌ها: پس از پیاده ­سازی مصاحبه ­ها، 20 تم فرعی و 6 تم اصلی، شامل: 1- چالش­های آموزشی ( توجه ناکافی به راهبردهای کارآمد آموزشی، تعداد محدود کلاس تئوری، استفاده از روش­های سنتی در تدریس، عدم مهارت بعضی اساتید در انتقال مهارت­ های بالینی، نبود اساتید متخصص برای برخی مهارت­ها)؛ 2- چالش­های اخلاق حرفه­ای (نبود آموزش کافی در مبحث اخلاق حرفه­ای و ارتباط با بیمار، در دسترس نبودن اساتید بالینی، ضعیف بودن تعامل استاد با دستیار)؛ 3- چالش­های ساختاری (حجم زیاد محتوا و منابع، عدم تناسب تعداد استاد به دستیار، پذیرش تعداد زیاد دستیار)؛ 4- چالش­های مربوط به ارزشیابی شایستگی ­ها ( انجام ارزیابی بدون معیار مشخص و با توجه به ذهنیت، عدم توجه به توانایی تصمیم ­گیری و استدلال بالینی، عدم آگاهی دستیار از نقاط ضعف و قوت خود)؛ 5- چالش­ های اجرایی (جدا نبودن آموزش از درمان، عدم آموزش برخی از پروسیجرهای تخصصی، نبود برنامۀ مدون آموزش توانمندی ­های عمومی، تخصصی و اخلاق حرفه ­ای، عدم برنامه ­ریزی آموزش مناسب با نیاز دستیاران)؛ 6- چالش­ های محیطی (کمبود امکانات و تجهیزات تخصصی، عدم طراحی برنامۀ محیط آموزشی)، استخراج شد. نتیجه‌گیری: چالش ­های بیان شده توسط دستیاران، بر لزوم در نظر گرفتن راهکارها و بازنگری برنامۀ آموزشی متناسب با محیط یادگیری، در جهت ارتقای شایستگی­های عمومی و تخصصی دستیاران رادیولوژی تأکید دارد

کلمات کلیدی

برنامۀ آموزشی دستیاران رادیولوژی چالش آموزش پزشکی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1096829,
author = {سالاری, سمیه and علی اکبر امین بیدختی and کرمی, مرتضی},
title = {چالش های برنامۀ آموزشی دورۀ دستیاری رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد: یک مطالعۀ تحلیل محتوای کیفی},
journal = {آموزش و اخلاق در پرستاری},
year = {2023},
volume = {12},
number = {1},
month = {April},
issn = {2322-5300},
pages = {46--54},
numpages = {8},
keywords = {برنامۀ آموزشی دستیاران رادیولوژی چالش آموزش پزشکی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T چالش های برنامۀ آموزشی دورۀ دستیاری رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد: یک مطالعۀ تحلیل محتوای کیفی
%A سالاری, سمیه
%A علی اکبر امین بیدختی
%A کرمی, مرتضی
%J آموزش و اخلاق در پرستاری
%@ 2322-5300
%D 2023

[Download]