عنوان : ( چالش های برنامۀ آموزشی دورۀ دستیاری رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد: یک مطالعۀ تحلیل محتوای کیفی )
نویسندگان: سمیه سالاری , علی اکبر امین بیدختی , مرتضی کرمی ,چکیده
مقدمه: چالش های آموزشی دورۀ دستیاری می تواند، اثرات نامطلوبی در حرفۀ آیندۀ پزشکی و به تبع آن در سلامت افراد جامعه داشته باشد. بهبود کیفیت آموزش بالینی و توسعۀ محیط یادگیری، مستلزم بررسی مستمر وضعیت موجود، شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف است که در این رابطه، دیدگاه دستیاران به عنوان عنصر آموزشی می تواند، به بهبود شرایط فعلی کمک کند؛ بنابراین پژوهش حاضر، در جهت بررسی چالش های برنامۀ آموزشی دستیاران رادیولوژی علوم پزشکی مشهد، انجام شد. روش کار: این تحقیق از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل محتوا بود. نمونه گیری به صورت هدفمند و با شرکت 17 نفر از دستیاران و اساتید رادیولوژی (1398-1399)، انجام شد. روش گردآوری داده ها از طریق مصاحبۀ نیمه ساختاریافته، انجام گردید و مصاحبه ها تا حد اشباع ادامه یافت. جهت کدگذاری داده ها، از نرم افزار MAXQDA10 ، استفاده شد. یافتهها: پس از پیاده سازی مصاحبه ها، 20 تم فرعی و 6 تم اصلی، شامل: 1- چالشهای آموزشی ( توجه ناکافی به راهبردهای کارآمد آموزشی، تعداد محدود کلاس تئوری، استفاده از روشهای سنتی در تدریس، عدم مهارت بعضی اساتید در انتقال مهارت های بالینی، نبود اساتید متخصص برای برخی مهارتها)؛ 2- چالشهای اخلاق حرفهای (نبود آموزش کافی در مبحث اخلاق حرفهای و ارتباط با بیمار، در دسترس نبودن اساتید بالینی، ضعیف بودن تعامل استاد با دستیار)؛ 3- چالشهای ساختاری (حجم زیاد محتوا و منابع، عدم تناسب تعداد استاد به دستیار، پذیرش تعداد زیاد دستیار)؛ 4- چالشهای مربوط به ارزشیابی شایستگی ها ( انجام ارزیابی بدون معیار مشخص و با توجه به ذهنیت، عدم توجه به توانایی تصمیم گیری و استدلال بالینی، عدم آگاهی دستیار از نقاط ضعف و قوت خود)؛ 5- چالش های اجرایی (جدا نبودن آموزش از درمان، عدم آموزش برخی از پروسیجرهای تخصصی، نبود برنامۀ مدون آموزش توانمندی های عمومی، تخصصی و اخلاق حرفه ای، عدم برنامه ریزی آموزش مناسب با نیاز دستیاران)؛ 6- چالش های محیطی (کمبود امکانات و تجهیزات تخصصی، عدم طراحی برنامۀ محیط آموزشی)، استخراج شد. نتیجهگیری: چالش های بیان شده توسط دستیاران، بر لزوم در نظر گرفتن راهکارها و بازنگری برنامۀ آموزشی متناسب با محیط یادگیری، در جهت ارتقای شایستگیهای عمومی و تخصصی دستیاران رادیولوژی تأکید دارد
کلمات کلیدی
برنامۀ آموزشی دستیاران رادیولوژی چالش آموزش پزشکی@article{paperid:1096829,
author = {سالاری, سمیه and علی اکبر امین بیدختی and کرمی, مرتضی},
title = {چالش های برنامۀ آموزشی دورۀ دستیاری رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد: یک مطالعۀ تحلیل محتوای کیفی},
journal = {آموزش و اخلاق در پرستاری},
year = {2023},
volume = {12},
number = {1},
month = {April},
issn = {2322-5300},
pages = {46--54},
numpages = {8},
keywords = {برنامۀ آموزشی دستیاران رادیولوژی چالش آموزش پزشکی},
}
%0 Journal Article
%T چالش های برنامۀ آموزشی دورۀ دستیاری رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد: یک مطالعۀ تحلیل محتوای کیفی
%A سالاری, سمیه
%A علی اکبر امین بیدختی
%A کرمی, مرتضی
%J آموزش و اخلاق در پرستاری
%@ 2322-5300
%D 2023