عنوان : ( عناصر برنامه درسی مطلوب برای توسعه کنشگری اجتماعی زنان از طریق آموزش و پرورش رسمی در ایران )
نویسندگان: تکتم صنعتی , محمدرضا آهنچیان , مرتضی کرمی , احمدرضا اصغرپور ماسوله ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی عناصر برنامهدرسی مطلوب در توسعه کنشگری اجتماعی زنان در آموزشوپرورش رسمی ایران است. جهت نیل به این هدف، از روش تحقیق کیفی پدیدارشناختی و درک تجربه زیسته مدیران آموزشوپرورش و دیدگاههای متخصصان برنامهدرسی، استفاده شدهاست. برای جمعآوری اطلاعات، از مصاحبه نیمهساختاریافته با مشارکتکنندگان، برای کدگذاری و تحلیل دادهها از روش استراس و کوربین (1998) و جهت ارزیابی قابلیت اعتماد یافتههای کیفی از مدل گوبا و لینکلن (1982) استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها، مشتمل بر 85 مفهوم، 13 مؤلفه و چهارمضمون است. مطابق با دیدگاههای مشارکتکنندگان پژوهش، برنامههای درسی شامل چهار عنصر اصلی هدف، محتوا، روشها و فعالیتهای یاددهی-یادگیری و ارزشیابی آموزشی است. عنصر هدف شامل مولفههای اعتباربخشی به جایگاه کنشگری اجتماعی زنان، تربیت زنان به عنوان شهروند مسئول و فعال، رشد توانمندیهای عاطفی دانشآموزان است. عنصر محتوا شامل انتخاب محتوای مناسب جهت رشد کنشگری اجتماعی دانش آموزان دختر و توجه به اصول سازماندهی محتوای برنامه درسی، عنصر روشها و فعالیتها شامل آموزش مشارکتمحور، تناسب فعالیتهای یاددهی-یادگیری با واقعیتهای اجتماعی، استفاده از الگوهای آموزش حلمساله در آموزش و حمایت روانی-عاطفی معلم از فراگیران و عنصر ارزشیابی شامل ارزیابی بر مبنای کیفیت رشد اجتماعی، مؤلفه سنجش همسالان، استفاده از پوشه کار و خودارزشیابی است. با توجه نتایج تحقیق، جهت ارتقا کنشگری اجتماعی دختران و زنان، انتظار میرود نظام آموزشوپرورش و برنامهریزاندرسی، نسبت به بهسازی و اصلاح برنامههایدرسی رسمی در آموزشوپرورش بر اساس عناصر چهارگانه برنامهدرسی اقدام نمایند تا زمینه توسعه تواناییهای دانشآموزان دختر جهت مشارکت فعال و سازنده در عرصههای اجتماعی و فرهنگی، فراهم گردد.
کلمات کلیدی
, برنامه درسی, عناصر برنامه درسی, کنشگری اجتماعی, زنان, آموزش و پرورش.@article{paperid:1096909,
author = {صنعتی, تکتم and آهنچیان, محمدرضا and کرمی, مرتضی and اصغرپور ماسوله, احمدرضا},
title = {عناصر برنامه درسی مطلوب برای توسعه کنشگری اجتماعی زنان از طریق آموزش و پرورش رسمی در ایران},
journal = {اندیشه های نوین تربیتی},
year = {2024},
volume = {20},
number = {1},
month = {April},
issn = {1735-448X},
pages = {1--10},
numpages = {9},
keywords = {برنامه درسی، عناصر برنامه درسی، کنشگری اجتماعی، زنان، آموزش و پرورش.},
}
%0 Journal Article
%T عناصر برنامه درسی مطلوب برای توسعه کنشگری اجتماعی زنان از طریق آموزش و پرورش رسمی در ایران
%A صنعتی, تکتم
%A آهنچیان, محمدرضا
%A کرمی, مرتضی
%A اصغرپور ماسوله, احمدرضا
%J اندیشه های نوین تربیتی
%@ 1735-448X
%D 2024