مطالعات ناتوانی, دوره (13), شماره (2), سال (2023-6) , صفحات (71-86)

عنوان : ( بررسی اثربخشی تعامل انسان-رباتیک بر کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم )

نویسندگان: حسین فرخی , حمیدرضا آقامحمدیان شعرباف , سیدایمان سیدزاده دلویی , حمید ذوالفقاری ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

زمینه و هدف: اختلال طیف اوتیسم با نارسایی‌های شناختی مرتبط است؛ ازاین‌رو تدوین و اجرای مداخلات نوین با تمرکز بر عملکردهای شناختی می‌تواند مفید باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تعامل انسان-ربات بر کارکردهای اجرایی (حافظهٔ کاری، توجه پایدار، بازداری پاسخ) کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم انجام گرفت. روش‌بررسی: روش این پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه گواه بود. جامعهٔ آماری پژوهش را کودکان سنین ۶تا۱۰سالهٔ مراجعه‌کننده به کلینیک‌های مشاوره و روان‌شناسی شهر مشهد با تشخیص اختلال طیف اوتیسم در سال ۱۳۹۷ تشکیل دادند. نمونهٔ آماری ۳۲ شرکت‌کنندهٔ واجد شرایط داوطلب بودند که ازطریق نمونه‏گیری دردسترس وارد مطالعه شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه مداخله و گواه (هر گروه شانزده نفر) قرار گرفتند. به‌منظور انتخاب افراد گروه نمونه، از مصاحبهٔ بالینی ساختاریافته (فیرست، ۲۰۱۵) و مقیاس ارزیابی اوتیسم در دوران کودکی (اسچوپلر و همکاران، ۱۹۸۰) استفاده شد. در گروه مداخله، آموزش گروهی تعامل انسان-رباتیک طی دوازده جلسهٔ شصت‌دقیقه‌ای، هفته‌ای سه‌بار انجام گرفت؛ اما گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‏ها با آزمون‌ کامپیوتری تکلیف N تعداد به عقب (جگی و همکاران، ۲۰۱۰) و آزمون جامع سنجش دیداری و شنیداری (اربل و همکاران، ۲۰۱۴) جمع‌آوری شد. تحلیل داده‌ها با آزمون‌‌های تحلیل کوواریانس و تی مستقل در سطح معناداری ۰٫۰۵ توسط نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۱ صورت گرفت. یافته‌ها: بعد از حذف اثر پیش‌آزمون، بین میانگین نمرات پس‌آزمون گروه آزمایش و گروه گواه در متغیرهای سرعت اجرا (۰٫۰۰۱>p) و توجه پایدار دیداری (۰٫۰۰۱>p) و بازداری پاسخ دیداری (۰٫۰۰۱>p) تفاوت معناداری وجود داشت؛ همچنین براساس شاخص اندازهٔ اثر، به‌ترتیب ۶۸درصد و ۵۰درصد و ۳۱درصد از تغییرات نمرهٔ متغیرها در اثر اعمال مداخلهٔ تعامل انسان-رباتیک بود. نتیجه‌گیری: براساس نتایج مطالعه، استفاده از مداخلهٔ تعامل انسان-رباتیک در بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم اثربخش است؛ بنابراین به‌کارگیری این روش در کنار سایر مداخلات موجود، مفید و مؤثر است.

کلمات کلیدی

, تعامل انسان-رباتیک, کارکردهای اجرایی, اختلال طیف اوتیسم
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1096993,
author = {فرخی, حسین and آقامحمدیان شعرباف, حمیدرضا and سیدزاده دلویی, سیدایمان and ذوالفقاری, حمید},
title = {بررسی اثربخشی تعامل انسان-رباتیک بر کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم},
journal = {مطالعات ناتوانی},
year = {2023},
volume = {13},
number = {2},
month = {June},
issn = {۲۳۲۲-۲۸۴۰},
pages = {71--86},
numpages = {15},
keywords = {تعامل انسان-رباتیک، کارکردهای اجرایی، اختلال طیف اوتیسم},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی اثربخشی تعامل انسان-رباتیک بر کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
%A فرخی, حسین
%A آقامحمدیان شعرباف, حمیدرضا
%A سیدزاده دلویی, سیدایمان
%A ذوالفقاری, حمید
%J مطالعات ناتوانی
%@ ۲۳۲۲-۲۸۴۰
%D 2023

[Download]