عنوان : ( واکاوی تجارب زیستۀ مربّیان عفافگرایی: پیشبرندهها و بازدارندهها )
نویسندگان: محمود سعیدی رضوانی , فاطمه غلامی ,چکیده
این پژوهش بهمنظور واکاوی تجارب زیستۀ مربّیان عفافگرایی صورت گرفته است تا امکان تحلیل فرصتها و چالشهای این حرفۀ مهم مهیا شود. جامعۀ پژوهش حاضر، مربّیان عفافگرایی مرتبط با مدارس دورة ابتدایی و متوسطۀ شهر مشهد را شامل میشود که هفده نفر از ایشان بهصورت هدفمند ازنوع «با حداکثر تنوع» انتخاب شدند و با توجه به معیار اشباع داده ها و تکرار اطلاعات، مصاحبۀ نیمهساختاریافته با آنها صورت گرفت. پساز انجامشدن مصاحبهها، کاوش در تجارب مربّیان عفافگرایی و تجزیهوتحلیل اطلاعات، یافتههای پژوهش درقالب 103 مفهوم و 21 مقوله جای داده شد و درنهایت، مقولههای تدوینشده، تحت لوای شش مضمونِ پیشبرندۀ فردی، پیشبرندۀ تعاملی، پیشبرندۀ دانشی و مهارتی، بازدارندۀ دانشی و مهارتی، بازدارندۀ تعاملی، و بازدارندۀ ساختاری و فرهنگی قرار گرفتند. بررسی یافتهها نشان میدهد آنچه مربّیگری را پیش میرانَد، تعامل و برهمکُنش مجموع عوامل پیشبرنده است و حاصلجمعِ عوامل بازدارنده نیز اسباب بازدارندگی و اثربخشنبودن وظیفۀ مربّیگری میشود؛ از این روی، برآیند مجموعۀ عوامل پیشبرنده با همجمعیِ عوامل بازدارنده، درکنار دیگر عوامل، تعیینکنندۀ موفقیت یا ناکامی جامعه در عفافگرایی و تربیت جنسی مطلوب و درنتیجه، بروز رفتارهای سالم یا مخرب جنسی در نسل آینده خواهد بود.
کلمات کلیدی
, تجارب زیسته, مربیان عفافگرایی, پیشبرندهها, بازدارندهها@article{paperid:1097007,
author = {سعیدی رضوانی, محمود and فاطمه غلامی},
title = {واکاوی تجارب زیستۀ مربّیان عفافگرایی: پیشبرندهها و بازدارندهها},
journal = {علوم تربیتی از دیدگاه اسلام},
year = {2024},
volume = {11},
number = {21},
month = {February},
issn = {2423-7396},
pages = {5--34},
numpages = {29},
keywords = {تجارب زیسته، مربیان عفافگرایی، پیشبرندهها، بازدارندهها},
}
%0 Journal Article
%T واکاوی تجارب زیستۀ مربّیان عفافگرایی: پیشبرندهها و بازدارندهها
%A سعیدی رضوانی, محمود
%A فاطمه غلامی
%J علوم تربیتی از دیدگاه اسلام
%@ 2423-7396
%D 2024