عنوان : ( بررسی نقش تبلیغات روی لباس داوران لیگ برتر فوتبال بر آگاهی از برند در بینندگان تلویزیونی )
نویسندگان: احسان اسداللهی , محسن قهرمانی , محمد کشتی دار ,چکیده
شرکتها همواره بدنبال روشهایی برای ارتقاء برندهای خود هستند و تبلیغات از طریق ورزش یکی از بهترین روشها میباشد. هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش تبلیغات روی لباس داوران لیگ برتر فوتبال بر آگاهی از برند در بینندگان تلویزیونی بود. مطالعه پیشرو از منظر ماهیت و هدف از نوع کاربردی و همچنین از نوع تحقیقات نیمه تجربی با یک گروه پیشآزمون و پسآزمون بود که جمع آوری دادهها به شیوه میدانی صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل بینندگان تلویزیونی بازیهای لیگ برتر فوتبال بود که 30 نفر نمونه بهصورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه استاندارد آگاهی از برند بود. روایی ابزار با استفاده از نظر متخصصان و پایایی ابزار با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. پرسشنامه تحقیق در دو نوبت (قبل و دو ماه پس از شروع لیگ برتر) توزیع و جمعآوری شد. جهت تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، شاخصهای مرکزی و پراکندگی) و آمار استنباطی (آزمون کولموگروف اسمیرنف و آزمون تی وابسته) استفاده شد. نتایج نشان داد در تمامی مولفههای متغیر آگاهی از برند پس از دو ماه از شروع لیگ برتر تغییر معنیداری حاصل شده است. به نظر میرسد قابلیت برندینگ توسط داوران فوتبال نیز قابل انجام است و فدراسیون فوتبال میتواند در پیشنهاد بستههای تبلیغاتی به شرکتهای تجاری با تاکید بر حضور داوران در همه صحنههای بازی در قاب تلویزیون، از این قابلیت بهتر استفاده نماید.
کلمات کلیدی
داور فوتبال تبلیغات آگاهی از برند ارزش برند بینندگان تلویزیونی@article{paperid:1097073,
author = {احسان اسداللهی and محسن قهرمانی and کشتی دار, محمد},
title = {بررسی نقش تبلیغات روی لباس داوران لیگ برتر فوتبال بر آگاهی از برند در بینندگان تلویزیونی},
journal = {مطالعات بازاریابی ورزشی},
year = {2023},
volume = {4},
number = {1},
month = {April},
issn = {2783-0535},
pages = {61--72},
numpages = {11},
keywords = {داور فوتبال تبلیغات آگاهی از برند ارزش برند بینندگان تلویزیونی},
}
%0 Journal Article
%T بررسی نقش تبلیغات روی لباس داوران لیگ برتر فوتبال بر آگاهی از برند در بینندگان تلویزیونی
%A احسان اسداللهی
%A محسن قهرمانی
%A کشتی دار, محمد
%J مطالعات بازاریابی ورزشی
%@ 2783-0535
%D 2023