دهمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین المللی برنامه ریزی و مدیریت شهری , 2023-11-15

عنوان : ( بررسی تاثیر پروژه های عمرانی شهرداری مشهد بر ساخت و ساز و قیمت زمین و مسکن در محلات مجاور(نمونه موردی : بلوار نماز، حد فاصل اراضی ذکریا تا پارک خورشید) )

نویسندگان: روح اله اسدی , مسعود مینائی , سیده زهره ساعتی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مسکن به عنوان یکی از نیازهای اولیه و مهم ترین دارایی افراد است و قیمت آن به شدت تحت تاثیر فعالیت های اقتصادی شهر می باشد. یکی از فعالیت های اقتصادی شهر احداث پروژه های عمرانی است. در این تحقیق تاثیر احداث پروژه ی عمرانی بلوار نماز در کلانشهر مشهد بر قیمت زمین و مسکن و ساخت و ساز محدوده اطراف مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق از نوع پیمایشی(پرسشنامه ای) و توصیفی – تحلیلی است. برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای، روش مشاهده مستقیم، پرسشنامه و مصاحبه، اطلاعات پروانه‌های صادره در شهرداری و عکس‌های هوایی در Google Earth طی دوره های مختلف استفاده گردید. سپس با استفاده از نرم افزارهای Excel، SPSS وGIS داده‌های تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها گویای آن است که شاخص داشتن پارکینگ و آسانسور و شاخص تورم از تاثیر گذارترین شاخص های افزایش قیمت مسکن، و شاخص تعداد زیاد واحدهای ساختمانی و تعداد زیاد طبقات ساختمانی از تاثیرگذارترین شاخص های کاهش قیمت مسکن در محدوده مورد مطالعه می باشد. همچنین با استفاده از اطلاعات پرسشنامه و آزمون کای دو مشخص گردید بین احداث بلوار نماز و قیمت زمین و مسکن رابطه معنادارای وجود دارد و بیشترین تاثیر مربوط به اول بلوار نماز و کمترین تاثیر مربوط به محدوده پایداری و رهایی می باشد. درخصوص پروانه های صادره به این نتیجه رسیدیم که بین متغیر تعداد پروانه های صادره و احداث بلوار نماز رابطه معنادارای وجود ندارد، اما بین تعداد واحد و مساحت زیر بنای مسکونی در پروانه های صادره و احداث بلوار نماز رابطه معنا دارای وجود دارد. در ادامه با توجه به بررسی عکس های ماهواره ای طی 3 دوره مختلف این نتیجه به دست آمد که بیشترین درصد تغییر کاربری در انتهای هاشمیه و اوایل بلوار نماز مربوط به تصاویر سال 1394 یعنی زمان اجرای عملیات بلوار نماز می باشد. همچنین باتوجه به تغییرات عکس های هوایی در محدوده مورد مطالعه مشخص گردید اوایل بلوار نماز دارای بیشترین درصد تغییر کاربری می باشد.

کلمات کلیدی

, قیمت مسکن, بلوار نماز, پروژه‌های عمرانی, شهرداری مشهد, ساخت وساز.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1097101,
author = {اسدی, روح اله and مینائی, مسعود and ساعتی, سیده زهره},
title = {بررسی تاثیر پروژه های عمرانی شهرداری مشهد بر ساخت و ساز و قیمت زمین و مسکن در محلات مجاور(نمونه موردی : بلوار نماز، حد فاصل اراضی ذکریا تا پارک خورشید)},
booktitle = {دهمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین المللی برنامه ریزی و مدیریت شهری},
year = {2023},
location = {مشهد, ايران},
keywords = {قیمت مسکن،بلوار نماز،پروژه‌های عمرانی،شهرداری مشهد،ساخت وساز.},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T بررسی تاثیر پروژه های عمرانی شهرداری مشهد بر ساخت و ساز و قیمت زمین و مسکن در محلات مجاور(نمونه موردی : بلوار نماز، حد فاصل اراضی ذکریا تا پارک خورشید)
%A اسدی, روح اله
%A مینائی, مسعود
%A ساعتی, سیده زهره
%J دهمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین المللی برنامه ریزی و مدیریت شهری
%D 2023

[Download]