عنوان : ( گونهشناسیِ گزارههایِ تربیتی در احادیث )
نویسندگان: رخساره قصوری درگاهی , طاهره جاویدی کلاته جعفرابادی , بختیار شعبانی ورکی , مجتبی الهی خراسانی ,چکیده
بهره گیـری از احادیـث در تحقیقـات تربیـت اسـامی، مسـتلزم شناسـایی ظرفیـت و دسـته بندی گزارههـای تربیتـی آنهاسـت تـا پراکندگـی و گسـیختگی مفاهیـم دینـی، انتخـاب و سـازماندهی سـلیقه ای آن و قـرار گرفتـن مفاهیم در جایگاه نامناسـب را کاهش دهـد. لذا بایـد از ورای پیچیدگی دلالـی و سـبکهای بیانـی متنـوع، بـه یافته هـای مطمئنـی از آموزه هـای تربیـت اسـامی دسـت یافـت تـا ظرفیـت مفهومـی احادیـث در عرصه هـای گوناگـون ناظر بـه تربیت، اعـم از: اسـتنباط و فتـوا، نظامسـازی، علـم دینـی، مدیریـت و برنامه ریـزی، قانونگـذاری، آسیب شناسـی، اقدامـات رسـانهای، تبلیغـی، ترویجـی و هنـری، روندهـای اصاحی، روشـن و قابل اسـتفاده گـردد. تحقیق حاضـر بـا درک اهمیـت ایـن مسـئله، تـاش دارد بـا روش توصیـف و تحلیـل الگـوی مفهومـی و بافـت دلالـی گزاره هـای تربیتـی در حجـم نمونـه قابـل توجهـی از احادیـث، گونه هـای آنهـا را شناسـایی و بـر اسـاس سـاختار مفهومـی، آنهـا را دسـتهبندی کنـد. ایـن تحقیـق نشـان داد گزاره هـایتربیتـی احادیـث،دردسـته های کلا ِن:القایـی،تعمیـق،گرایشـی،سـلبی،بینشـی، سـاختاری، ایجابـی، شـناخت ابـزاری، تفصیلـی و زمینـهای جـای می گیـرد و هـر کـدام از ایـن دسـته ها بـه زیرمجموعه هـای جزئی تـری قابـل تقسـیم اسـت.
کلمات کلیدی
, ا نوعشناسی, گزاره دینی, گونه شناسی حدیث@article{paperid:1097120,
author = {قصوری درگاهی, رخساره and جاویدی کلاته جعفرابادی, طاهره and شعبانی ورکی, بختیار and مجتبی الهی خراسانی},
title = {گونهشناسیِ گزارههایِ تربیتی در احادیث},
journal = {مطالعات فهم حدیث},
year = {2023},
volume = {253},
number = {276},
month = {December},
issn = {2588-3895},
pages = {253--276},
numpages = {23},
keywords = {ا
نوعشناسی، گزاره دینی، گونه شناسی حدیث},
}
%0 Journal Article
%T گونهشناسیِ گزارههایِ تربیتی در احادیث
%A قصوری درگاهی, رخساره
%A جاویدی کلاته جعفرابادی, طاهره
%A شعبانی ورکی, بختیار
%A مجتبی الهی خراسانی
%J مطالعات فهم حدیث
%@ 2588-3895
%D 2023