عنوان : ( مشارکت انتخاباتی در ایران: تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم رسانههای اجتماعی از طریق ارزشهای رهایی و سکولاریسم )
نویسندگان: محمودرضا رهبر قاضی , سیدمرتضی نوعی باغبان ,چکیده
یکی از حوزههایی که در سالهای اخیر تحت تاثیر رسانههای اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار گشته است، حوزههای سیاسی میباشد. هرچند مشارکت سیاسی دارای سطوح مختلفی است، اما به نظر میرسد شرکت در انتخابات به دلایل مختلف در جمهوری اسلامی ایران به مهمترین عنصر مشارکت سیاسی تبدیل شده است. بنابراین به نظر میرسد مطالعه و تبیین مشارکت انتخاباتی یکی از موضوعات مهم آکادمیک در ایران را تشکیل میدهد. در این راستا، هدف این پژوهش بررسی تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم رسانههای اجتماعی، از طریق متغیرهای میانجی ارزشهای رهایی و سکولاریسم، بر روی مشارکت انتخاباتی می-باشد. در این پژوهش که نوعی تحلیل ثانویه محسوب میشود، از موج هفتم دادههای بین المللی پیمایش ارزشهای جهانی WVS در مورد ایران استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که هرچند رسانههای اجتماعی به طور مستقیم هیچ تاثیر معنیداری بر روی مشارکت انتخاباتی نداشتند، اما آنها به طور غیر مستقیم و از طریق متغیرهای میانجی ارزشهای رهایی و سکولاریسم میتوانند به طور معنیداری باعث کاهش مشارکت انتخاباتی شهروندان گردند.
کلمات کلیدی
, رسانه های اجتماعی, ارزش های رهایی, سکولاریسم, مشارکت انتخاباتی, تحلیل ثانویه@article{paperid:1097158,
author = {محمودرضا رهبر قاضی and نوعی باغبان, سیدمرتضی},
title = {مشارکت انتخاباتی در ایران: تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم رسانههای اجتماعی از طریق ارزشهای رهایی و سکولاریسم},
journal = {پژوهشنامه علوم سیاسی},
year = {2022},
volume = {67},
number = {3},
month = {September},
issn = {2783-1469},
pages = {87--116},
numpages = {29},
keywords = {رسانه های اجتماعی، ارزش های رهایی، سکولاریسم، مشارکت انتخاباتی، تحلیل ثانویه},
}
%0 Journal Article
%T مشارکت انتخاباتی در ایران: تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم رسانههای اجتماعی از طریق ارزشهای رهایی و سکولاریسم
%A محمودرضا رهبر قاضی
%A نوعی باغبان, سیدمرتضی
%J پژوهشنامه علوم سیاسی
%@ 2783-1469
%D 2022