کودکان استثنایی, دوره (23), شماره (3), سال (2024-1) , صفحات (65-84)

عنوان : ( ارزیابی اثربخشی بسته آموزشی فرایندهای روانشناختی پایه بر فهم کلامی، استدلال ادراکی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری )

نویسندگان: ریحانه قربانپور , مجید پاکدامن , حسین کارشکی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف: حافظه و فرایندهای روانشناختی در هر جنبه‎ای از یادگیری نقش حیاتی دارد و نارسایی در کارکرد آن بسیاری از حیطه های فراگیری را کند می‎کند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی بسته آموزشی فرایندهای روانشناختی پایه بر فهم کلامی، استدلال ادراکی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی دارای اختلال یادگیری انجام شد. روش: طرح پژوهشی شبه‌آزمایشی از نوع پیش‎آزمون – پس‎آزمون همراه با گروه کنترل بود. در تدوین بسته‎ی آموزشی، کاربرگ‎هایی در 25 حیطه متفاوت فرایندهای روانشناختی تهیه شد. به منظورتعیین اثربخشی بسته ،20 دانش آموز دختر پایه‎ی دوم که به مرکز اختلالات شهر قائن مراجعه داشته و دریکی از زمینه‎های خواندن، نوشتن و ریاضی اختلال داشتند، انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت سی جلسه‎ی 45 دقیقه‎ای(10جلسه حضوری و 20جلسه غیرحضوری) مورد آموزش قرار گرفت. برای جمع‎آوری داده‎ها از خرده مقیاس‎های فهم کلامی و استدلال ادراکی ویراست چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان(وکسلر، 2003) وآزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی(قربانپور،1399) استفاده شد. داده‎ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شد. یافته‎ها: نتایج، تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و کنترل در پس‎آزمون نشان داد. بدین معنی که آموزش، توانسته بود دربهبود فهم کلامی، استدلال ادراکی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری مؤثر واقع شود. نتیجه‎گیری: براساس نتایج به‌دست آمده توجه به راهبردهای آموزشی فرایندهای روانشناختی ‎پایه می‎تواند در آموزش و توانبخشی دانش آموزان با اختلال یادگیری نتایج امید بخشی در پی داشته باشد و می‎توان از آن به عنوان یک روش مداخله‎ای مؤثر بهره گرفت.

کلمات کلیدی

, فرایندهای روانشناختی, توانایی عمومی, درک و فهم کلامی, استدلال ادراکی, عملکرد تحصیلی