عنوان : ( ارزیابی اثربخشی بسته آموزشی فرایندهای روانشناختی پایه بر فهم کلامی، استدلال ادراکی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری )
نویسندگان: ریحانه قربانپور , مجید پاکدامن , حسین کارشکی ,چکیده
هدف: حافظه و فرایندهای روانشناختی در هر جنبهای از یادگیری نقش حیاتی دارد و نارسایی در کارکرد آن بسیاری از حیطه های فراگیری را کند میکند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی بسته آموزشی فرایندهای روانشناختی پایه بر فهم کلامی، استدلال ادراکی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی دارای اختلال یادگیری انجام شد. روش: طرح پژوهشی شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون – پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. در تدوین بستهی آموزشی، کاربرگهایی در 25 حیطه متفاوت فرایندهای روانشناختی تهیه شد. به منظورتعیین اثربخشی بسته ،20 دانش آموز دختر پایهی دوم که به مرکز اختلالات شهر قائن مراجعه داشته و دریکی از زمینههای خواندن، نوشتن و ریاضی اختلال داشتند، انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت سی جلسهی 45 دقیقهای(10جلسه حضوری و 20جلسه غیرحضوری) مورد آموزش قرار گرفت. برای جمعآوری دادهها از خرده مقیاسهای فهم کلامی و استدلال ادراکی ویراست چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان(وکسلر، 2003) وآزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی(قربانپور،1399) استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شد. یافتهها: نتایج، تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون نشان داد. بدین معنی که آموزش، توانسته بود دربهبود فهم کلامی، استدلال ادراکی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری مؤثر واقع شود. نتیجهگیری: براساس نتایج بهدست آمده توجه به راهبردهای آموزشی فرایندهای روانشناختی پایه میتواند در آموزش و توانبخشی دانش آموزان با اختلال یادگیری نتایج امید بخشی در پی داشته باشد و میتوان از آن به عنوان یک روش مداخلهای مؤثر بهره گرفت.
کلمات کلیدی
, فرایندهای روانشناختی, توانایی عمومی, درک و فهم کلامی, استدلال ادراکی, عملکرد تحصیلی@article{paperid:1097194,
author = {ریحانه قربانپور and مجید پاکدامن and کارشکی, حسین},
title = {ارزیابی اثربخشی بسته آموزشی فرایندهای روانشناختی پایه بر فهم کلامی، استدلال ادراکی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری},
journal = {کودکان استثنایی},
year = {2024},
volume = {23},
number = {3},
month = {January},
issn = {1682-6612},
pages = {65--84},
numpages = {19},
keywords = {فرایندهای روانشناختی، توانایی عمومی، درک و فهم کلامی، استدلال ادراکی، عملکرد تحصیلی},
}
%0 Journal Article
%T ارزیابی اثربخشی بسته آموزشی فرایندهای روانشناختی پایه بر فهم کلامی، استدلال ادراکی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری
%A ریحانه قربانپور
%A مجید پاکدامن
%A کارشکی, حسین
%J کودکان استثنایی
%@ 1682-6612
%D 2024